Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is de basis van succes voor iedere onderneming. Maak u zelf vindbaar voor nieuwe-en bestaande klanten. Schakel de zoekmachine optimalisatie expertise van Digiso in.

Gratis afspraak maken

Binnen 24 uur belt een zoekmachine specialist u op

Gratis afspraak maken

Binnen 24 uur belt een zoekmachine specialist u op

In 3 stappen zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan Digiso

Zoekmachine optimalisatie is een manier voor bedrijven om hun producten of diensten zichtbaar te maken op zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Search engine optimization, ook wel SEO genoemd, zorgt ervoor dat u gratis impressies en klikken krijgt vanuit zoekmachines naar uw website. Optimaliseer uw website voor de zoekmachines en schrijf relevante content. Hier komt echter wat expertise bij kijken. Wij hebben zoekmachine specialisten in huis die u graag helpen. 

Staat u nog niet bovenaan in de zoekmachines? Maak dan direct een afspraak. 

Stap 1

Telefonische inventarisatie

Nadat u kosteloos een afspraak heeft gemaakt door het formulier in te vullen, nemen wij binnen 24 uur contact met u op. Tijdens dit gesprek stellen wij ons voor en bespreken met u uw huidige wensen over zoekmachine optimalisatie. Wij stellen u vragen, bijvoorbeeld wat uw doelen zijn in de zoekmachine en of u al bezig bent met zoekmachine optimalisatie.

Stap 2

Plan van aanpak

Na het telefonische gesprek, gaan onze zoekmachine specialisten aan de slag met het maken van een plan van aanpak voor u. Dit plan geeft antwoord op hoe wij u beter zichtbaar gaan maken in de zoekmachines. Wij zijn ongeveer 3 werkdagen bezig om dit plan te maken, nadat het eerste telefonische gesprek heeft plaatsgevonden. Zodra het plan af is, nemen wij contact met u op voor een afspraak. Wij leggen graag het plan aan u voor.

Stap 3

Wij bespreken samen met u het plan en doen een voorstel

Wij laten het weten zodra wij het plan hebben uitgevoerd en maken met u een afspraak om het plan te bespreken. Hieraan gekoppeld doen wij u gelijk een op maat gemaakt voorstel voor een samenwerking. Als u akkoord gaat met het voorstel, kunnen wij direct beginnen met zoekmachine optimalisatie voor uw bedrijf.

Zoekmachine optimalisatie door Digiso

Digiso kan uw bedrijf helpen meer klanten te bereiken, en we willen een paar van de belangrijkste pijlers van SEO met u delen waarmee u concurrenten in Google zoekopdrachten kunt passeren en meer omzet kunt genereren.

Zoekmachine optimalisatie is SEO
SEO verwijst naar de verschillende strategieën die worden gebruikt om de aanwezigheid van een website in zoekmachines te vergroten. Als u eenmaal een mooie website of webshop hebt, wilt u dat zoveel mogelijk mensen hem vinden en nog beter: actie ondernemen. Denk aan het kopen van een product. Of het aanvragen van een offerte. Door uw content te optimaliseren voor de zoekmachine heeft u meer kans om toonaangevend te worden in Google. Om uw website te optimaliseren voor zoekmachines, gebruikt u zoekwoorden die passen bij het onderwerp van uw site. Zoekmachines geven de resultaten van een zoekopdracht weer op basis van wat zij denken dat mensen het meest relevant zullen vinden. Wanneer iemand zoekt op zoekwoorden die u hebt gebruikt, verschijnt uw website in die resultaten. Met andere woorden, zoekmachine optimalisatie is een belangrijk onderdeel van de online marketingstrategie van bijna elk bedrijf.

 

 

Kennismaken met Digiso

Het team van Digiso hecht veel waarde aan haar klanten. Bij ons staat u centraal en houden wij van heldere communicatie. Wij zijn meedenkend, proactief en handelen transparant. Als u besluit om uw zoekmachine optimalisatie uit te besteden aan ons, dan zorgen wij ervoor dat u een vast contactpersoon binnen onze organisatie krijgt. Deze contactpersoon staat nauw met u in contact en zorgt ervoor dat uw prestaties in de zoekmachines optimaal zijn. Wij bespreken graag met u de mogelijkheden. 

Hoe werken zoekmachines?

Om zoekmachine optimalisatie echt te begrijpen, is het belangrijk te weten hoe het proces werkt en dat is precies wat we nu gaan uitleggen.

Stap 1: Crawlen
De letterlijke vertaling van crawl is kruipen. Met andere woorden, wanneer Google uw website crawlt, functioneert het als een persoon die de broncode bekijkt en doorleest. Als gevolg daarvan vinden zoekmachines nieuwe content door links te volgen die leiden van pagina’s, afbeeldingen en video’s naar Pdf-documenten. Hoe vaker of langer de site is gecrawld, hoe groter de autoriteit en dus hoe hoger hij in de resultaten zal verschijnen.

Stap 2: Renderen
Nadat Google de bronnen van uw website heeft opgehaald en gekopieerd, verwerkt het deze tot een visueel begrijpelijk formaat voor weergave aan gebruikers. Hierdoor kan Google alles op uw website begrijpen. Daarna wordt hij geïndexeerd, dat betekent dat de content wordt opgeslagen in de database en vervolgens kan worden geraadpleegd door mensen die gebruik maken van zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo! Het proces kan na de indexering worden voortgezet, zoals wij hieronder nader toelichten.

Stap 3: Indexeren
Na het renderen volgt het indexeren. Dit klinkt als een moeilijk woord, maar het betekent gewoon het registreren van uw pagina’s. Indexeren gebeurt niet elke dag – het gebeurt alleen als het systeem weet dat uw site is veranderd sinds de laatste keer dat u hem voor indexering (of her-indexering) hebt aangemeld. Het kan dus enige tijd duren voordat uw pagina’s zijn geïndexeerd. Alleen als een website is opgenomen op de resultatenpagina van de zoekmachine, zullen mensen uw site kunnen vinden wanneer ze zoeken naar iets wat verband houdt met wat u aanbiedt en dat betekent meer verkeer.

Stap 4: Ranken
Na de indexering volgt de rangschikking. Dit is de laatste stap in het leveren van zoekresultaten aan gebruikers – het bepaalt waar in een bepaalde reeks resultaten uw links verschijnen. Een zoekmachine kan u als eerste (de toppositie, of “nummer één”) of als laatste (“nummer tien”) plaatsen, maar zelfs als Google u voor sommige zoekopdrachten op de vijfde pagina plaatst, zijn dat nog steeds waardevolle klikken. Omdat de algoritmen van zoekmachines sterk afhankelijk zijn van feedback van gebruikers en gebruikspatronen, geldt dat hoe meer mensen uw content bekijken – of zelfs gewoon doorklikken naar andere gerelateerde pagina’s – hoe hoger u in hun resultaten verschijnt.

De 3 componenten van zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is gebaseerd op drie kernprincipes:

  1. Content optimalisatie
  2. Technische optimalisatie
  3. Linkbuilding

Dus, om te beginnen met het content optimalisatie gedeelte van dit hoofdstuk, gaan we uitleggen wat deze 3 zoekmachine optimalisatie pijlers (autoriteit, relevantie en populariteit) betekenen. Daarna leggen we uit hoe u ze zelf kunt toepassen.

De eerste pijler is Content Optimalisatie (On-Page SEO). Het zit in de naam, maar ter verduidelijking, dit verwijst naar alle content op uw website. Het wordt ook wel on-page SEO genoemd.

U moet weten dat de content van uw website moet overeenkomen met de zoekopdracht die bezoekers in hun zoekmachine intikken. Nadat u de content van uw website gaat optimaliseren, is het belangrijk om vooraf een zoekwoordenanalyse te doen. Dit proces zult u helpen ontdekken welke zoekwoorden waarschijnlijk verkeer van zoekmachines zullen sturen, zodat u specifieke pagina’s voor deze zoekwoorden kunt optimaliseren. Als u de zoekgewoonten van uw prospects kent, kunt u bezoekers aantrekken die waarschijnlijk klanten zullen worden.

Technische optimalisatie is de tweede pijler van zoekmachine optimalisatie. Dit omvat zaken als het optimaliseren van de HTML- structuur van uw site om deze hoger te laten scoren in Google die plaatsvinden aan de achterkant van een website. Technische SEO is belangrijk om te zorgen voor een goede gebruikerservaring, wat weer ten goede komt aan de zoekmachines.

Het derde en laatste onderdeel van zoekmachine optimalisatie is linkbuilding. Sommige mensen noemen het ook wel “autoriteit”.Het verkrijgen van links van andere sites staat bekend als linkbuilding. Het doel van linkbuilding is de online autoriteit van uw website te verhogen door het backlink profiel te versterken, dat betekent het aantal en de kwaliteit van de links die vanaf andere websites naar uw website verwijzen. Linkbuilding vereist drie dingen: relevantie, betrouwbaarheid en autoriteit.

Wanneer u beslist naar welke externe websites u wilt linken en welke links uw website moet hebben, denk dan goed na over de relevantie ervan, om meerdere redenen. Als u de verkeerde backlinks gebruikt, kan dat invloed hebben op hoe gemakkelijk Google uw site zal vinden; als u het echter goed doet, kan het uw rang (als autoriteit in een van die onderwerpen) verhogen. Hoe beter de kwaliteit van de externe links naar uw website, hoe meer autoriteit en geloofwaardigheid u heeft – wat goed is voor zoekmachine optimalisatie.

Lokale, regionale en internationale SEO


Lokale SEO
De term “lokale SEO” verwijst eigenlijk naar het feit dat het uw posities verbetert bij zoekopdrachten op lokaal niveau. En terecht: maar liefst 97% van de consumenten gebruikt zoekmachines om bedrijven bij hen in de buurt te vinden. Uw lokale SEO verhoogt de zichtbaarheid voor klanten binnen een bepaalde straal van uw bedrijf; Naarmate meer mensen op de link klikken en uw site bezoeken, gaat het verkeer omhoog. Dit zet u voor op grotere bedrijven die concurreren voor die zoekwoorden.

Lokale SEO is een belangrijk onderdeel van digitale marketing. Het kan bedrijven helpen klanten voor zich te winnen die op hun telefoon of computer op zoek zijn naar vestigingen in de buurt. Google heeft aangegeven dat het meer nadruk legt op lokale zoekresultaten door bedrijven prominenter in de zoekopdrachten op te nemen.

Doe een Google- zoekopdracht naar “eten bestellen”, “schildersbedrijf” of “online marketingbureau”. Ik durf te wedden dat veel van de resultaten bij u in de buurt zijn en misschien zelfs geschreven zijn door iemand bij u in de buurt.

Regionale SEO
Hoewel lokale SEO en regionale SEO veel overeenkomsten vertonen, zijn ze niet hetzelfde. Lokale SEO richt zich op een klein gebied, zoals Amsterdam; regionale SEO richt zich op een hele regio of een groot geografisch gebied. Dus in dit geval zullen Amsterdam en een groot deel van Noord-Holland profiteren van SEO (zoekmachine optimalisatie). Door uw site voor meerdere geografische gebieden te optimaliseren, bent u op meer locaties zichtbaar – waaronder Haarlem, Alkmaar en Den Helder. Door meerdere versies van uw content op meerdere plaatsen te plaatsen, is de kans groter dat die content wordt ontdekt door mensen die ernaar zoeken. Door een grotere aanwezigheid is uw bedrijf beter zichtbaar voor potentiële klanten.

Internationale SEO
Als u een buitenlandse markt wilt aantrekken, is het zinvol om uw website of webshop in meerdere talen aan te bieden. Engels is de meest voor de hand liggende keuze, maar Spaans, Frans en Chinees zouden ook goede opties zijn. Het vertalen van uw Nederlandse website naar het Engels zonder andere wijzigingen zal u niet helpen slagen.

Zoekmachine optimalisatie is belangrijk voor uw website omdat het u kan helpen een buitenlands publiek aan te trekken.

Wanneer u de belangrijkste punten overweegt, kunt u deze lijst in overweging nemen:

  • Houd de structuur van uw site intact. Overweeg nieuwe, internationale URL’s en domeinen voor SEO doeleinden. Doe wat onderzoek naar de huidige positie en technologie van uw website om te bepalen hoe u het beste een goede migratiestrategie kunt implementeren die voorkomt dat u uw autoriteit volledig verliest.
  • Als u zich richt op een internationaal publiek, stem uw content dan af op de lokale smaak en voorkeuren. Dit kan lastig zijn omdat landen als Frankrijk andere zoekgewoonten hebben dan Nederland – doe dus uitgebreid zoekwoorden onderzoek voor de relevante marktplaatsen van elk land.
  • Vergeet niet dat internationale zoekmachines zoals Yandex, Baidu, Bing en Yahoo! ook bekend zijn. Hun algoritmen werken anders dan die van Google.
    Inkomende links van buitenlandse websites zijn zinloos als ze niet relevant zijn voor de content van uw pagina’s. Relevantie en autoriteit zijn belangrijker dan geografische herkomst als het gaat om inkomende links.

Niet vindbaar in zoekmachines?
Wilt u hulp bij het verbeteren van uw vindbaarheid in de zoekmachines door gebruik te maken van een marketingbureau? Kies dan voor de zoekmachine specialisten van specialisten van Digiso. Maak kosteloos een afspraak om de mogelijkheden te bespreken.

Hoe maakt u een succesvolle SEO strategie?

Een goed doordachte SEO strategie is de sleutel tot een site die mensen gemakkelijk kunnen vinden. Wij leggen uit hoe u een succesvolle SEO strategie kunt creëren.

Stel doelen vast
De eerste stap in een SEO strategie is het vaststellen van uw doelen. Wat wilt u bereiken? Denk aan: de online zichtbaarheid vergroten; meer relevante bezoekers naar uw website trekken en de verkoop stimuleren. Bepaal op basis van uw doelstellingen en de resultaten van uw SEO audit of u dit het beste kunt doen met content optimalisatie, technische SEO of linkbuilding, en stel vast waar u moet verbeteren. Als uw content niet goed is geschreven voor de doelgroep, dan moet u dat probleem eerst aanpakken door de “pillar content” te verbeteren. Zodra dat is verbeterd, kunnen technische SEO en linkbuilding worden uitgevoerd om de posities in zoekmachines te verbeteren.

Maak uw doelen concreet door ze nadrukkelijk en meetbaar te maken. Bijvoorbeeld: “Een maand lang tien verkoopgesprekken per dag voeren”, of “Verkeer naar mijn website leiden met een stijging van 50% in de zoekresultaten op zoekwoorden”. Bijvoorbeeld: U wilt uw online zichtbaarheid binnen 1 jaar met 50% verhogen. Als het 6 maanden geleden is en u hebt uw bekendheid met slechts 10% vergroot, dan kunt u zonder onnodige stress actie ondernemen om het doel te bereiken.

Er zijn verschillende programma’s die kunnen worden gebruikt om het succes van uw marketinginspanningen te volgen. Een van de populairste is Google Analytics, dat gegevens levert over websiteverkeer en gebruikersgedrag op verschillende platforms.

Google Analytics
Google Analytics is een tool waarmee u verschillende dingen over uw website of webwinkel kunt meten, waaronder:

  • Doelgroep: Analyseer uw gegevens om te zien welke soorten mensen uw website bezoeken.
  • Acquisitie: Analyseer uw verkeer om te bepalen waar ze vandaan komen: direct, organisch, betaald of sociale media.
  • Gedrag: Analyseer de bezoekerspatronen van uw site. Welke pagina’s worden het vaakst bezocht? Waar haken ze tijdens hun bezoek af, als ze dat al doen?
  • Doelen: Hoe levert het uw bedrijf geld op?

Google Search Console
Naast zijn rol als Google Analytics alternatief kan Search Console worden gekoppeld aan laatstgenoemde tool. Search Console helpt u meer inzicht te krijgen in hoe het zoekalgoritme van Google werkt en verbetert het vermogen om uw website te indexeren.

Identificeer kansen
Wordt uw website niet gevonden op een belangrijk zoekwoord? Vallen de bezoekers van uw website tegen? Merkt u dat in een bepaalde regio het verkeer laag is of tegenvalt? Of zijn er andere belangrijke resultaten waar u kansen ziet (bijv. goed scoren, maar geen verkeer krijgen)?

Zoek manieren om daarop te reageren, vooral als ze op een of andere manier verband houden met uw doelstellingen. Zitten uw bezoekers bijvoorbeeld vooral in Nederland en België? Of merkt u dat weinig mensen van buiten die landen naar uw website linken?

Google Analytics en Google Search Console kunnen worden gebruikt om de resultaten te volgen en kansen te identificeren.

Bent u al zichtbaar in de zoekmachines met uw bedrijf? Maak kosteloos een afspraak om de mogelijkheden te bespreken.

Gratis Afspraak maken

Kosteloos de mogelijkheden bespreken? Vul het formulier in en één van onze zoekmachine specialisten neemt binnen 24 uur contact met u op. 

Meer over Digiso

Digiso is een full-service online marketingbureau dat haar bestaansrecht ontleent aan diensten als Google Ads, Facebook/Instagram Ads, Webdesign en nog veel meer. Eigenlijk alles wat met online marketing en webdesign te maken heeft. Door onze jarenlange ervaring met online marketing en het maken van websites/webshops, hebben wij flink wat autoriteit kunnen opbouwen. Dit gebruiken wij in onze alledaagse werkzaamheden om onze klanten op een excellente manier te kunnen bedienen voor de best mogelijke resultaten. 

Digiso staat bekend om haar hands-on mentaliteit. Wij praten niet veel, maar doen gewoon. Wij helpen bedrijven die niet beschikken over de expertise om de online kanalen in goede banen te leiden. Zelf intern die expertise organiseren in de organisatie is vaak een tijdrovende klus. Om die reden kiezen bedrijven vaak om haar marketing uit te besteden. Dit is precies waarom Digiso bestaat!

Waar wij u nog meer bij kunnen helpen

Naast zoekmachine optimalisatie, bieden wij nog meer aan. Ook kunt u bij ons terecht voor bijvoorbeeld het optimaliseren van uw website. Bent u bijvoorbeeld niet tevreden over het presteren van uw huidige website en vindt u dat het beter kan? Dan kunnen onze webspecialisten een audit doen van uw website. Hierbij gaan zij een check doen naar bijvoorbeeld de laadtijd van de website, elementen van de website en conversie optimalisatie. 

Naast bovengenoemde, maken wij ook websites en webshops. Hierbij zorgen wij ervoor de dat uw website of webshop functioneel, snel en gebruiksvriendelijk is. Meestal leveren wij websites en webshops op binnen 5 werkdagen. Ons team bestaat uit verschillende discplines, van Google Ads tot aan webdevelopment.