Zoekmachine adverteren

Bereik #1 posities in de zoekresultaten op de juiste zoekwoorden. Heeft u hier hulp bij nodig? De zoekmachine specialisten van Digiso helpen u graag.

Gratis afspraak maken

Binnen 24 uur belt een zoekmachine specialist u op

Gratis afspraak maken

Binnen 24 uur belt een zoekmachine specialist u op

In 3 stappen zoekmachine adverteren laten optimaliseren door Digiso

Zoekmachine adverteren is het adverteren van producten en diensten via zoekmachines. Het gebruik van betaalde zoekresultaten om merken, bedrijven en websites te promoten is een vorm van internetmarketing. Zoekmachinemarketing (SEM), of betaalde zoekmarketing, verwijst naar het beheer van betaalde advertentielijsten voor organische of gesponsorde zoekopdrachten op zoekmachines. SEM omvat zowel pay-per-click advertenties binnen de zoekresultaten als natuurlijke/organische vermeldingen die verschijnen in het hoofdgedeelte van de pagina met zoekresultaten.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het proces waarbij men de zichtbaarheid van een website in organische en niet-organische (betaalde) vermeldingen kan verbeteren door de content, architectuur en codering ervan te “optimaliseren” met betrekking tot specifieke algoritmen die bekend staan als “algoritmische filters”. Zoekmachineoptimalisatie kan zowel technische aanpassingen aan uw site omvatten, zoals het mobielvriendelijk maken of het aanmoedigen van gebruikers om content te delen op sociale media (link building), als offsite activiteiten zoals het bookmarken van uw website via sociale media platforms zoals Facebook of Twitter.

Staat u nog niet bovenaan in de zoekmachines? Maak dan direct een afspraak. 

Stap 1

Telefonische inventarisatie

Nadat u kosteloos een afspraak heeft gemaakt door het formulier in te vullen, nemen wij binnen 24 uur contact met u op. Tijdens dit gesprek stellen wij ons voor en bespreken met u uw huidige wensen over zoekmachine adverteren. Wij stellen u vragen, bijvoorbeeld wat uw doelen zijn in de zoekmachine, wat uw zoekmachine budget is en of u al bezig bent met zoekmachine adverteren.

Stap 2

Plan van aanpak

Na het telefonische gesprek, gaan onze SEO specialisten aan de slag met het maken van een plan van aanpak voor u. Dit plan geeft antwoord op hoe wij uw topposities gaan bezorgen in de zoekmachines. Wij zijn ongeveer 3 werkdagen bezig om dit plan te maken, nadat het eerste telefonische gesprek heeft plaatsgevonden. Zodra het plan af is, nemen wij contact met u op voor een afspraak. Wij leggen graag het plan aan u voor.

Stap 3

Wij bespreken samen met u het plan en doen een voorstel

Wij laten het weten zodra wij het plan hebben uitgevoerd en maken met u een afspraak om het plan te bespreken. Hieraan gekoppeld doen wij u gelijk een op maat gemaakt voorstel voor een samenwerking. Als u akkoord gaat met het voorstel, kunnen wij direct beginnen met zoekmachine adverteren voor uw bedrijf.

Hogere posities in Google en andere zoekmachines

Zoekmachine adverteren, ook bekend als SEA, heeft snel effect op de online zichtbaarheid van uw bedrijf of website. In wezen gaat het om het plaatsen van advertenties in de betaalde zoekresultaten op zoekmachines, zoals Google en Bing. Zoekmachines zoals Google en Microsoft staan bedrijven toe advertenties te plaatsen naast de zoekresultaten. De laatste jaren hebben deze marketingmachines een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Veel nieuwe automatische biedstrategieën, targeting en dynamische advertenties zijn toegevoegd. Zoekmachine adverteren is zover gevorderd dat we nu de tijd hebben genomen om het van begin tot eind uit te leggen.

Kennismaken met Digiso

Het team van Digiso hecht veel waarde aan haar klanten. Bij ons staat u centraal en houden wij van heldere communicatie. Wij zijn meedenkend, proactief en handelen transparant. Als u besluit om uw zoekmachine adverteren uit te besteden aan ons, dan zorgen wij ervoor dat u een vast contactpersoon binnen onze organisatie krijgt. Deze contactpersoon staat nauw met u in contact en zorgt ervoor dat uw prestaties in de zoekmachines optimaal zijn. Wij bespreken graag met u de mogelijkheden. 

Hoe werkt zoekmachine adverteren eigenlijk?

Zoekmachine adverteren is een manier om direct vindbaar te worden in Google en andere zoekmachines. Deze aanpak is ideaal om potentiële klanten te bereiken die op zoek zijn naar producten of diensten zoals de uwe. Verkeer genereren is de eerste stap naar het omzetten van bezoekers in leads of klanten. Als u op Google adverteert, betaalt u om uw advertentie boven de organische zoekresultaten te laten verschijnen. Wanneer een zoekopdracht uw advertentie activeert, wordt de advertentie weergegeven in de betaalde zoekresultaten. U hoeft dus niet te wachten tot uw website een toppositie in de zoekmachine rankings bereikt, wat kan worden bereikt door het toepassen van SEO (zoekmachine optimalisatie). Zoekmachine adverteren zorgt voor onmiddellijke zichtbaarheid en snelle resultaten, waardoor het de ideale manier is om uw bedrijf online in de markt te zetten.

SEO & SEA

Zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA) zijn twee verschillende dingen. De O staat voor optimalisatie, en de A staat voor adverteren. Het is belangrijk om het verschil tussen de twee te kennen, omdat ze samen kunnen werken, maar ook op veel manieren verschillen.

Bijvoorbeeld, als u probeert verkeer van uw website te krijgen zonder ervoor te betalen, dan is SEO wat u zoekt. Als u wilt dat mensen die al hebben gezocht naar een bepaalde zin of zoekwoord een advertentie zien die bovenaan hun resultaten verschijnt (omdat een adverteerder meer heeft betaald dan iemand anders), dan is SEA wat u interesseert.

Wat zijn de voordelen van betaald adverteren in zoekmachines?

  • Het is mogelijk dat potentiële kopers van uw product of dienst online zoeken en u vinden.
  • Zoekmachineoptimalisatie heeft tijd nodig om vruchten af te werpen, maar met SEA kunt u onmiddellijk resultaat zien.
  • Volledige controle over uw kosten omdat u per campagne verschillende budgetten kunt hanteren, zodat u betaalt voor clicks of impressies in plaats van voor al het verkeer – in tegenstelling tot andere advertentiekanalen zoals kranten waar het moeilijk is om mensen precies op basis van hun interesses te targeten.
  • Het is mogelijk uw publiek heel specifiek te benaderen: Bestudeer vooraf grondig uw doelgroep en stem uw advertenties daarop af.
  • U betaalt per klik- en dus niet voor het aantal vertoningen. Dit betekent dat alleen die kliks als succesvol worden geteld die via advertentie banners / tekstlinks etc. direct terugleiden naar onze eigen website of landingspagina. Daardoor weten we precies hoeveel geld er naar welke specifieke activiteit is gegaan, zoals doorkliks op banneradvertenties etc.

Niet vindbaar in zoekmachines?
Wilt u hulp bij het verbeteren van uw vindbaarheid in de zoekmachines door gebruik te maken van een marketingbureau? Kies dan voor de zoekmachine specialisten van specialisten van Digiso. Maak kosteloos een afspraak om de mogelijkheden te bespreken.

Zoekmachine adverteren en customer journey

Een customer journey map is een visuele weergave van de stappen die websitebezoekers doorlopen op uw website. Het laat gebruikers zien waar ze zich op een bepaald moment in hun zoektocht naar informatie bevinden en hoe u ze kunt bereiken via uw content.

Zoekmachine adverteren helpt u leads en conversies te krijgen door verkeer naar uw website te sturen. Als meer mensen uw site bezoeken, zullen ze worden blootgesteld aan meer content – wat betekent dat meer kansen om naamsbekendheid op te bouwen of klantentrouw te verhogen op basis van wat ze daar vinden.

We zien vaak de volgende fouten gemaakt in betaalde zoekmachine campagnes (Google Ads):

  • Verkeerde regio’s voor campagne. Als u producten verkoopt in Duitsland, zou u alleen moeten adverteren op mensen die op zoek zijn naar uw product binnen Duitsland. Dit kunt u doen door binnen Google Ads de locatie van uw doelgroep in te stellen.
  • Niet-optimale landingspagina’s. Is uw landingspagina relevant voor wat u adverteert? Vertelt het hen precies wat ze vervolgens moeten doen? Als uw landingspagina niet de juiste boodschap uitzendt over wat u wilt dat ze doen, dan converteert hij misschien niet zo goed als hij zou kunnen.
  • Niet meten van resultaten – u moet een manier hebben om bij te houden hoe goed uw advertenties presteren, zodat u wijzigingen kunt aanbrengen op basis van echte gegevens in plaats van gissingen of veronderstellingen. De eenvoudigste manier is door gebruik te maken van Google Analytics eCommerce Reporting (GAER). Met GAER kunt u zien welke zoekwoorden hebben omgezet in verkopen en hoeveel winst ze hebben gemaakt toen ze dat deden. U kunt ook onze blogpost over het gebruik van GAER hier bekijken: Hoe GAER te gebruiken bij Ads-campagnes
  • Gemiste kansen als gevolg van onvolledig zoekwoord onderzoek – Er zijn bepaalde woorden of zinnen die intentie aangeven, dus deze moeten altijd deel uitmaken van elke goede zoekwoord strategie. We raden sterk aan om uit te zoeken of er andere verwante zinnen worden gezocht voordat u alle middelen inzet voor een bepaalde zin zoals hierboven beschreven – alleen omdat iemand zoekt op “koop kattenvoer online” betekent niet dat ze niet ook kijken naar het kopen van kattensnoepjes.

Remarketing is essentieel voor succes in zoekmachines

Remarketing wordt ook wel retargeting genoemd en het betekent dat u deze mensen, nadat ze eenmaal uw website hebben bezocht, opnieuw kunt bereiken met een ander soort boodschap. Op die manier hebt u de kans om uw potentiële klanten die al interesse hebben getoond in wat u aanbiedt, maar die nog niet zijn omgezet in klanten, “opnieuw aan te trekken” of te overtuigen.

Simpel gezegd: remarketing betekent dat u mensen die uw website al hebben bezocht (maar nog niet zijn geconverteerd) kunt bereiken met bijvoorbeeld een speciaal op maat gemaakt bericht. Deze potentiële klanten hebben toch al eens interesse getoond in het aanbod. De clue van een goede remarketing campagne is om de boodschap van uw bericht slim aan te passen op basis van welk deel van onze website ze de laatste keer bezochten. Bijvoorbeeld: als iemand een artikel over zoekmachine adverteren aan het bekijken was, dan zouden we hem daarna via e-mail meer informatie over dit specifieke onderwerp kunnen sturen zonder al te vervelend te zijn.

Bied en bodstrategie binnen Google Ads

Bij het opzetten van uw campagne heeft de optie om een “Maximaliseer klikken” of “Maximaliseer conversies” biedstrategie in te stellen.

Het belangrijkste verschil tussen deze twee biedstrategieën is dat voor “Maximaliseer klikken”, Google Ads uw advertenties zal tonen op posities 1-3 (gemiddeld). Voor “Maximaliseer conversies” daarentegen zal Google Ads uw advertenties voornamelijk op posities 4-7 (gemiddeld) tonen.

Dit betekent dat als u meer klikken wilt, maar minder conversies, selecteer dan Max CPC. Als u meer conversies en minder klikken wilt, selecteer dan Max CPA.

Data-analyse gebruiken om uw rendement te verbeteren in zoekmachines

Als het gaat om zoekmachine adverteren, is er geen probleem met het hebben van te veel gegevens. Met de juiste kennis en ervaring van zoekmachine adverteren kan de hoogst mogelijke ROI worden bereikt. Er zijn enorme mogelijkheden voor optimalisatie door verschillende automatiseringstools en functies waarmee u resultaten kunt testen. Zo kunt u super effectief sturen op uw KPI’s.

Datagedreven sturing is een methode om de online marketingcampagne te sturen op basis van gegevensanalyse, waardoor u uw campagnes in realtime kunt optimaliseren zonder lang te hoeven wachten of speciale vaardigheden van uw teamleden te vereisen.

Het is een effectieve manier om de ROI te verhogen, omdat het helpt de conversie en verkoop te verhogen door verschillende parameters te optimaliseren, zoals de URL-structuur van de landingspagina, advertentie teksten of call-to-action buttons (CTA).

De combinatie SEA en SEO

Als het gaat om adverteren voor uw website zijn er veel mogelijkheden. Een van de meest gebruikte methoden is SEO (search engine optimization). In dit artikel wordt uitgelegd hoe SEO en SEA (search engine advertising) elkaar aanvullen als het gaat om de marketing van uw website.

SEO en SEA vallen zeer goed samen om de vindbaarheid van uw website te vergroten. Zowel op korte als lange termijn is het altijd slim om SEO en SEA te combineren voor het beste resultaat. SEA wordt vooral ingezet als er snel resultaat geboekt moet worden en SEO zorgt voor goede content op uw website die op lange termijn naamsbekendheid en verkoop kan genereren.

Als u al goed scoort in de organische zoekresultaten, is het ook slim om te kiezen voor een SEA-campagne: Zo domineert u zoekresultaten en kunt u potentiële klanten niet meer om u heen. U bereikt hogere posities met minder moeite dan wanneer u alleen op organisch verkeer zou vertrouwen – want terwijl organisch verkeer tijd kost (maanden of jaren), verhogen betaalde advertenties snel en meteen de zichtbaarheid.

Zoekmachine adverteren: zelf doen of expert inhuren?

Zoekmachine adverteren (SEA) kost veel tijd en het proces is complex. Natuurlijk is het altijd mogelijk om het zelf te doen, maar het maximale resultaat behalen gaat sneller als u dit proces uitbesteedt aan de experts. Bij Digiso draaien we al jaren succesvolle campagnes in verschillende branches waardoor we veel specialistische kennis hebben. Als wij uw campagnes overnemen, zorgen wij ervoor dat deze altijd geoptimaliseerd zijn en de beste resultaten behalen tegen de laagste kosten. Het budget wordt optimaal ingezet en u weet dat uw campagnes in goede handen zijn. Zo kunt u uw aandacht en tijd weer op andere zaken richten.

Voordat u kiest of u uw SEA-campagne al dan niet wilt uitbesteden, moet u ervoor zorgen dat u weet hoeveel tijd en geld u beschikbaar hebt. Het is ook belangrijk om rekening te houden met de expertise van degenen die uw campagnes beheren, zodat zij u de best mogelijke resultaten kunnen geven. We maken graag een afspraak om te bespreken hoe Digiso uw bedrijf kan helpen groeien.

Nu beginnen met SEA?

Zoals de naam al doet vermoeden, is SEA een advertentiemethode waarbij zoekmachines worden gebruikt om advertenties aan gebruikers te tonen. De meest voorkomende vormen van SEA zijn betaalde zoekmachinemarketing (PPC) en betaalde inclusie. PPC is een veilingmodel waarbij adverteerders bieden op zoekwoorden om advertenties weer te geven op een pagina met zoekmachineresultaten (SERP). Bij betaalde inclusie betalen adverteerders voor de opname van hun website in de index van Google, zodat deze door gebruikers kan worden doorzocht.

Het SEA-proces begint met het aanmelden voor een account bij de door u gekozen adverteerder – Google Ads of Bing Ads, afhankelijk van het platform dat u wilt gebruiken. Zodra u zich hebt aangemeld, moet u de zoekwoorden kiezen die betrekking hebben op uw bedrijf (of branche) en advertentiegroepen maken rond die zoekwoorden; dit betekent dat u binnen elke advertentiegroep afzonderlijke campagnes maakt met verschillende budgetten om te zorgen voor maximale effectiviteit bij de communicatie met klanten. Vervolgens hebben we enkele ideeën nodig over hoe we het succes het best kunnen meten via analytics, zodat we weten waar onze inspanningen met succes worden besteed of niet zo goed werken als ze zouden kunnen.

1: Heeft u genoeg budget?
Afhankelijk van de grootte van uw bedrijf en product, is onze schatting ’tussen € 2k-€ 20k’ per maand. We moeten rekening houden met bijkomende kosten zoals design, content productie, online marketing activiteiten en meer. De investering in betaalde media kan worden verdeeld over meerdere jaren met een gemiddeld budget van € 1-5k per maand, afhankelijk van hoe snel u wilt groeien of hoe groot uw bedrijf in eerste instantie is (zie ook stap 3).

Hoeveel moet ik investeren in SEA? Op basis van onze ervaring met veel verschillende klanten adviseren wij een minimum van 5% van het totale verkoopvolume voor advertentiecampagnes; dit varieert echter sterk afhankelijk van uw bedrijfsmodel.


2: Doe een zoekwoordenonderzoek
Zoekwoordonderzoek is de eerste stap naar succes met zoekmachine adverteren. Het doel is om te bepalen welke woorden uw potentiële klanten zoeken wanneer ze uw producten of diensten willen kopen.

U kunt een zoekwoordenonderzoek uitvoeren door het invoeren van informatie in een zoekmachine zoals Google, Yahoo! of Bing en het noteren van de resultaten die op het scherm verschijnen. U kunt ook gratis tools gebruiken zoals Wordtracker, FindTheBest en Keyword Discovery waarmee u een woord of zin kunt invoeren en suggesties krijgt voor verwante termen, naast hun kosten per klik (CPC).


3: Nu gaan we campagnes opstellen
De volgende stap is het aanmaken van campagnes. Campagnes zijn de bouwstenen van uw zoekmachine advertentie strategie en kunnen worden gebruikt om uw account te organiseren, prestaties bij te houden en conversiegegevens bij te houden.

Wanneer u een nieuwe campagne maakt, moet u rekening houden met:

  • Targeting locaties, browser taal en doelgroepen (die we hieronder meer bespreken).
  • Campagnebudget en biedstrategie (ook hieronder besproken).
  • Zoekwoorden waarop u zich richt (deze informeren zowel de biedingen die u instelt op elk zoekwoord als welke advertenties worden weergegeven op die zoekwoorden).
  • Het schrijven van advertentieteksten die de gewenste actie van gebruikers uitlokken wanneer ze de advertentie op hun computer of mobiele apparaat zien.
  • Het inschakelen van advertentie-extensies zoals sitelinks, call-only extensies of locatie-extensie adressen wanneer dit geschikt is voor uw business model.
  • Het instellen van conversies met het juiste attributiemodel voor uw bedrijf – hierdoor kan Google Ads meten hoeveel inkomsten er zijn gegenereerd door elke klik via een advertentie (dit wordt gedaan door te volgen wanneer iemand een actie voltooit, zoals het doen van een aankoop na het zien van een van onze advertenties).


4: Campagne resultaten controleren en net zo aanpassen
Om de resultaten van uw campagne voortdurend te controleren en aan te passen, hebt u enkele basisgegevens nodig:

  • Hoeveel klikken worden door elke advertentiegroep gegenereerd?
  • Welke advertenties in welke advertentiegroepen genereren de meeste kliks?
  • Welke zoekwoorden hebben de meeste conversies gegenereerd en wat is het conversiepercentage voor elk zoekwoord?

Het antwoord op deze vragen zal u helpen uw campagnes te optimaliseren. Als u bijvoorbeeld ontdekt dat een advertentiegroep met een lage CTR meer conversies oplevert dan een andere met een hoge CTR maar minder klikken, kunt u de biedingen voor deze specifieke advertentiegroep verhogen.


De kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore is een van de belangrijkste elementen die de positie van uw advertenties bepaalt. Dit is een getal tussen 1 en 10, waarbij 10 het hoogste is. Uw advertenties krijgen allemaal een kwaliteitsscore toegewezen, en die wordt bepaald op basis van verschillende factoren:

Wat is het verwachte doorklikpercentage (CTR)? Dat betekent, hoe waarschijnlijk is het dat iemand gewoon op uw advertentie zal klikken?

Hoe relevant is uw advertentie voor wat ze zoeken? Dus dit is waar u zich moet richten op hoe goed de advertentietekst overeenkomt met de zoekwoorden om betere scores te krijgen.

Hoe zal hun ervaring zijn op uw landingspagina? Als er geen goede match is tussen het zoekwoord, de advertentietekst en de content van de landingspagina, zult lagere kwaliteitsscores krijgen.


Wat kunt u doen om uw kwaliteitsscore te verbeteren?
Als vuistregel geldt dat een hoge kwaliteitsscore u helpt hoger te scoren voor de door u gekozen zoekwoorden. Als uw advertentie een hoge CTR (click-through rate) en lage CPC (cost-per-click) heeft, kan dat de kwaliteitsscore ook positief beïnvloeden.

Daarnaast is het belangrijk dat u een uitstekende match hebt tussen de zoekwoorden en de tekst van de landingspagina. Dit betekent dat als iemand zoekt naar “blauwe overhemden”, hij ergens op de pagina waar hij landt “blauwe overhemden” moet zien als hij op uw advertentie klikt.

Het is ook belangrijk dat er geen spelfouten in de kop of de beschrijving van uw advertentietekst staan. Google houdt hier niet van.


Het meetbaar maken van SEA campagnes
Met zoekmachine adverteren, het is super belangrijk om te rijden en te meten voor de resultaten. Uiteraard wilt u dat uw advertenties zo rendabel mogelijk zijn. In het Google Ads platform ziet u al veel metrics zoals kosten per klik (CPC), doorklikratio (CTR) en conversiepercentage.

Maar het is belangrijk voor uw campagnes om de juiste conversiedoelen in te stellen. Zo kunt u uw resultaten afmeten aan uw bedrijfsdoelstellingen. Conversiedoelen zijn bijvoorbeeld contactmomenten, downloads, ingevulde formulieren, etc.

Wij vinden het persoonlijk het handigst om conversiedoelen als doelen in Google Analytics (via Google Tag Manager) in te stellen en vervolgens te importeren in Google Ads. Want als de doelen ook in Analytics staan, maken we er een mooi dashboard van waarmee we altijd de resultaten kunnen zien en waarmee we onze campagnes continu kunnen optimaliseren.

Gratis Afspraak maken

Kosteloos de mogelijkheden bespreken? Vul het formulier in en één van onze zoekmachine specialisten neemt binnen 24 uur contact met u op. 

Meer over Digiso

Digiso is een full-service online marketingbureau dat haar bestaansrecht ontleent aan diensten als Google Ads, Facebook/Instagram Ads, Webdesign en nog veel meer. Eigenlijk alles wat met online marketing en webdesign te maken heeft. Door onze jarenlange ervaring met online marketing en het maken van websites/webshops, hebben wij flink wat autoriteit kunnen opbouwen. Dit gebruiken wij in onze alledaagse werkzaamheden om onze klanten op een excellente manier te kunnen bedienen voor de best mogelijke resultaten. 

Digiso staat bekend om haar hands-on mentaliteit. Wij praten niet veel, maar doen gewoon. Wij helpen bedrijven die niet beschikken over de expertise om de online kanalen in goede banen te leiden. Zelf intern die expertise organiseren in de organisatie is vaak een tijdrovende klus. Om die reden kiezen bedrijven vaak om haar marketing uit te besteden. Dit is precies waarom Digiso bestaat!

Waar wij u nog meer bij kunnen helpen

Naast zoekmachine adverteren, bieden wij nog meer aan. Ook kunt u bij ons terecht voor bijvoorbeeld het optimaliseren van uw website. Bent u bijvoorbeeld niet tevreden over het presteren van uw huidige website en vindt u dat het beter kan? Dan kunnen onze webspecialisten een audit doen van uw website. Hierbij gaan zij een check doen naar bijvoorbeeld de laadtijd van de website, elementen van de website en conversie optimalisatie. 

Naast bovengenoemde, maken wij ook websites en webshops. Hierbij zorgen wij ervoor de dat uw website of webshop functioneel, snel en gebruiksvriendelijk is. Meestal leveren wij websites en webshops op binnen 5 werkdagen. Ons team bestaat uit verschillende discplines, van Google Ads tot aan webdevelopment.