Search campagne in Google Ads
Uw potentiële klanten zoeken gericht naar uw producten of diensten via Google. Bouw daarom een krachtige, goed gestructureerde Google Ads search campagne en genereer meer klanten, omzet en winst.
- Meer omzet en winst
- Team van Google Ads specialisten
Gratis Google Ads Quikscan
Hulp van onze Google Ads specialisten
- Verbeteringen en kansen inzichtelijk
- Gratis scan t.w.v. € 350
- Binnen 2-3 werkdagen resultaten bespreken
Gratis Google Ads Quikscan
Hulp van onze Google Ads specialisten
- Verbeteringen en kansen inzichtelijk
- Gratis scan t.w.v. € 350
- Binnen 2-3 werkdagen resultaten bespreken
In 3 stappen door de Google Ads Quickscan
Veel bedrijven gebruiken Google Ads, maar behalen niet het gewenste resultaat. Vaak zien zij de kosten stijgen en de resultaten dalen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Google Ads moet namelijk altijd meer geld opleveren dan dat het kost. De Google Ads Quickscan van Digiso doet een audit van uw Google Ads account.
De scan geeft antwoord op onder andere de volgende vragen;
1) Gebruik ik een logische Google Ads account structuur?
2) Kunnen mijn Google Ads campagnes verbeterd worden?
3) Adverteer ik op de juiste zoekwoorden?
4) Is er een match tussen mijn zoekwoorden en landingspagina’s?
5) Zijn mijn advertenties van goede kwaliteit?
6) Sluiten mijn zoekwoorden aan bij de zoekopdrachten van mijn potentiële klanten?
7) Kunnen de kosten per klik worden verlaagd?
8) Hoe kan ik meer klanten krijgen uit Google Ads?
Stap 1
Telefonische introductie en uitleg
Als u zich heeft aangemeld voor de Quickscan, dan belt één van onze Google Ads specialisten u op. In dit gesprek stellen wij ons kort voor en vragen wij u inleidende informatie over uw Google Ads account. Daarna leggen wij u stapsgewijs uit hoe wij de Quickscan gaan uitvoeren. De Quickscan doet een analyse van uw Google Ads account. Dit houdt in dat wij toegang nodig hebben tot uw Google Ads account. Vanzelfsprekend gaan wij hier vertrouwelijk en met uiterste zorgvuldigheid mee om.
Stap 2
Onze specialisten voeren de Quickscan uit
Na de telefonische introductie en uitleg, gaan onze Google Ads specialisten aan de slag. Meestal is dit één specialist die uw account onder de loep neemt. Maar soms ook met meerdere specialisten om zo de analyse te verbeteren. Uiteraard doen wij enkel een analyse van uw Google Ads account en wijzigen wij niks aan uw campagnes. Wij zijn alleen gefocust op hoe het beter kan en waar kansen liggen. De Google Ads Quickscan kunnen wij meestal binnen twee tot drie werkdagen uitvoeren vanaf het moment van aanvraag.
Stap 3
Wij bespreken met u de Quickscan
Wij geven u een seintje zodra wij de scan hebben uitgevoerd. U bent waarschijnlijk benieuwd naar de resultaten. Om de resultaten te bespreken maken wij graag met u een afspraak. Dit kan telefonisch, digitaal (bijvoorbeeld Teams of Google Meet) of op locatie. Onze Google Ads specialisten leggen u graag uit wat de scan heeft laten zien, hoe het beter kan en waar de grootste kansen liggen. Op basis van de scan willen wij u vervolgens graag een voorstel doen hoe de Google Ads specialisten van Digiso u kunnen helpen bij het optimaliseren van uw Google Ads campagnes.
Handleiding voor het opzetten van uw Google Ads search campagne
Het opzetten van een Google Ads search campagne is geen raketwetenschap, maar het vergt een aanzienlijke tijdsinvestering als u het goed wilt doen. Iedereen kan er een opzetten, maar vaak weerhoudt het gebrek aan kennis of begrip mensen ervan om deze tools goed te gebruiken. Wij leggen de mogelijkheden graag aan u voor.
De fundamenten van de Google Ads search campagne
Alvorens een campagne te plannen, moet worden bepaald op welke aspecten van het bedrijf deze inspanning gericht zal zijn.
- Welke doelen wil de campagne bereiken?
- Wat is het maximale bedrag dat kan worden uitgegeven?
- Wat is het percentage van de gemaakte kosten in verhouding tot de omzet en de marge?
- Wat is de looptijd?
Harde, concrete uitgangspunten voor elke campagne zijn belangrijk. Aannames als “zo goedkoop mogelijk” of “beter dan mijn concurrenten” zullen u niet helpen deze doelen te bereiken. Het is altijd verstandig gebruik te maken van uw eigen sterke punten, en conversie tracking te gebruiken om te meten wat u hebt gedaan, zodat het kan worden herhaald! Het is belangrijk om maximaal volume aan te bieden, maar niet meer dan wat voor u nog rendabel is. Alleen dan krijgt u maximaal volume en de juiste kosten-batenverhouding – een goede campagne doet altijd een beetje pijn! Denk eraan: als u bijna niets betaalt voor veel resultaten, zijn er opportuniteitskosten. Dit betekent dat u door minder te betalen dan nodig is, een groter volume aan klikken of verkopen misloopt. De sleutel is het vinden van een evenwicht tussen prijs en waarde, zodat u de winst kunt maximaliseren.
Digiso bespreekt graag de principes die wij aanbevelen in een ideale situatie en geeft een vrijblijvend advies.
Doelen voor een Google Ads search campagne
Voordat u uw campagne opzet, moet u nadenken over het doel ervan. Dat zal helpen bepalen welk type campagne u moet opzetten.
Enkele mogelijke concrete doelstellingen zijn:
- Zoveel mogelijk clicks naar uw website voor €1000 per maand.
- Behaal zoveel mogelijk conversies en leads door iets aan te bieden in ruil voor de contactaanvraag of aanmelding.
- Naamsbekendheid: We willen zoveel mogelijk zichtbaarheid voor ons product, tegen een kostprijs per duizend of een vast maandelijks budget.
- Stuur zoveel mogelijk klanten naar uw bedrijf met een beoogde ROAS van ten minste 6x
Een Google Ads account met meerdere campagne doelen
Als u met meerdere doelen in één Google Ads account wilt werken, kunt u het beste voor elk doel 1 of meer campagnes aanmaken.
Het See Think Do-model, ontwikkeld door Google en vergelijkbaar met AIDA, heeft meerdere doelen:
Eerst wilt u bekendheid creëren (zie fase) door middel van advertenties. Het doel is om zoveel mogelijk klikken op de advertenties te krijgen; de kwaliteit kan worden gemeten aan de hand van het aantal paginabezoeken dat wordt gegenereerd uit elke zoekterm. U kunt het aantal paginabezoeken dat u wilt bereiken instellen als conversiedoel voor deze campagnes.
U wilt mensen aanmoedigen om acties te ondernemen die u helpen uw doelstellingen te bereiken, zoals het invullen van een online formulier of het doen van een aankoop.
Google Ads Quickscan
Niet tevreden over het huidige presteren van uw Google ads? Vraag dan een gratis Google Ads Quickscan aan. Wij kijken hoe uw Google Ads campagnes verbeterd kunnen worden en identificeren kansen.
Welke soorten campagnes zijn beschikbaar in Google Ads?
Om uw advertentiecampagne te creëren, navigeert u naar de pagina Google Ads en zoekt u het type campagne dat u gaat helpen uw doel te bereiken via dit platform.
Campagnes met zoektermen worden geplaatst in een campagne gericht op het Zoeknetwerk, campagnes met banners worden geplaatst in een campagne gericht op het Display Netwerk, en Google Shopping Campagne wordt gebruikt voor producten.
Wij halen resultaat voor onze klanten
Voor één van onze klanten in de food-industrie hebben wij de volgende resultaten behaald in Google Ads
- 1.950% stijging in conversies tegen hetzelfde budget
- 1.850% daling van de kosten per conversie
- 3.100% stijging in ROI

Meetcodes plaatsen
Zodra u uw Google Ads-campagnes hebt gemaakt en ingezet, voegt u de nodige conversie trackingcodes toe aan uw website, zodat u het succes van deze advertenties kunt meten.
- Google Ads conversiecode
- Google Analytics set-up
Advertentiegroepen indelen
Voordat u de woordenlijst instelt, is het belangrijk om de indeling van uw Google Ads search campagne te bepalen. Elke campagne bestaat uit een aantal advertentiegroepen – één voor elk uniek product of dienst dat u aanbiedt; binnen elke advertentiegroep zijn meerdere advertenties die verschillende combinaties of variaties op zoekwoorden gebruiken die verband houden met uw producten/diensten (bijv. “Italiaans eten in Amsterdam”). Door advertentiegroepen goed in te delen, kunnen adverteerders advertenties maken die beter zijn afgestemd op wat gebruikers zoeken. Dit maakt de advertentie-ervaring voor iedereen beter. Een goede kwaliteitsscore kan leiden tot een korting op uw klikpercentage.
Zorg er dus voor dat u uw advertentiegroepen zorgvuldig indeelt. Dit bespaart u later veel werk.
Zoekwoordenlijst opstellen
Nu we onze advertentiegroepen hebben ingedeeld, is het tijd om een zoekwoordenlijst samen te stellen. De ideale zoekwoordenlijst bevat zoveel mogelijk relevante zoekwoorden en sorteert ze per categorie. De relevantie van zoekwoorden is cruciaal voor het bepalen van de kwaliteit van de resultaten van zoekmachines (zie ook: Google Quality Score / uitleg over Quality Score), dus advertenties worden verspild als ze naast irrelevante zoekwoorden verschijnen. Omdat deze zoekwoorden niet relevant zijn voor de campagne, zal het meer kosten en langer duren om ze in een hoge advertentiepositie te krijgen. Hun CTR zal ook lager zijn en de gemiddelden aanzienlijk naar beneden halen. Als een campagne te veel zoekwoorden heeft, beschouwt Google deze als minder relevant en worden alle zoekwoorden duurder.
Uitsluitingszoekwoordenlijst opstellen
Om bepaalde woorden van uw advertenties uit te sluiten, maakt u een tweede lijst met uitsluitingstermen. Als deze woorden voorkomen in de zoekopdracht of advertentietekst, wordt de advertentie niet weergegeven. Vragen of een baan vast of tijdelijk is, of vragen naar het salarisbereik zijn allemaal goede uitsluitingsvragen. Voorbeelden van veelgebruikte andere uitsluitingszoekwoorden zijn: gratis stage vacature scriptie – denk zelf goed na wat absoluut niet relevant is en voeg deze toe aan uw lijst van uitgesloten termen.
Advertentieteksten maken
De advertentietekst moet specifiek zijn voor elke advertentiegroep. Elke advertentiegroep heeft zijn eigen tekst die er specifiek voor geschreven is. Experimenteer met verschillende advertentieteksten om de meest effectieve formulering te vinden. Het is moeilijk te weten wat het beste werkt voordat u het zelf uittest. Wanneer u advertenties schrijft voor zoekwoord-advertentiegroepen, begin dan met het maken van minstens drie algemene advertenties. Maak vervolgens variaties die de zoekwoorden in elke groep bevatten. Het is belangrijk om een gevarieerde reeks advertenties te maken, met verschillende variaties op verschillende thema’s.
Advertentie extensies toevoegen
U kunt advertentie-extensies toevoegen op campagneniveau of op advertentiegroepniveau, maar u moet goed overwegen wat iemand die een bepaalde zoekopdracht uitvoert vanuit die advertentiegroep wil zien. Als u deze zoekwoorden toevoegt aan uw campagne, dan zal Google deze relevanter beoordelen en u belonen met een betere Quality Score. De volgende extensies zijn beschikbaar in Google Ads:
- Sitelink extensie: Zijn aanklikbare links die verschijnen onder het zichtbare gedeelte van uw zoeklijst. Als iemand bijvoorbeeld zoekt op “rode schoenen”, kunnen de sitelinks worden gebruikt voor pagina’s met rode laarzen (of een ander type schoen), sandalen of kinderschoenen.
- Highlight-extensies: Worden gebruikt om de belangrijkste kenmerken van uw bedrijf te benadrukken. Voorbeelden zijn: Snelle levertijd, gratis retourneren, 24 uur beschikbaar – Offerte binnen een uur etc.
- Extensie voor website-informatie: Deze extensie informeert de gebruiker wat hij op een site kan verwachten.
- Oproep extensie: Deze extensie geeft u de mogelijkheid om uw telefoonnummer in een advertentie weer te geven, zodat potentiële klanten direct contact met u kunnen opnemen.
- Berichten extensie: Met deze berichtextensie geeft u potentiële klanten de mogelijkheid om met één druk op de knop rechtstreeks vanuit uw advertentie een tekstbericht te sturen.
- Locatie extensie: U kunt uw locatie in een advertentie weergeven als u uw Google Mijn Bedrijf-account koppelt aan Google Ads.
- Prijs extensie: Als u een prijsextensie (of metasearch engine) gebruikt, kunnen potentiële klanten de exacte prijzen zien van producten die door uw bedrijf worden aangeboden.
- App-extensie: Als u een mobiele applicatie heeft, dan is het mogelijk om deze te promoten in een advertentie om het aantal downloads te verhogen.
- Promotie extensie: Kunt u gebruiken om de aandacht te vestigen op uw speciale actie, zoals een voorjaarskorting.
Het opnemen van een extensie in uw Google+ profiel is optioneel. Als u bijvoorbeeld alleen online verkoopt en geen fysieke locatie hebt, is de “locatie”-tag niet nodig.
Google Ads search campagne instellingen
Er zijn verschillende manieren om uw Google Ads search campagne op te zetten. Voeg eerst een nieuwe campagne toe met behulp van de tools en sjablonen die Google biedt. Zorg ervoor dat u de campagne een duidelijke en beknopte titel geeft met het doel, het budget, het land van herkomst en de taalinstelling.
Nu het Instellen van de campagne:
- Netwerken: Overweeg welke netwerken het beste passen bij het doel van uw campagne.
- Verkoop uw producten en diensten aan klanten op de apparaten die zij het meest gebruiken.
- Instellen dagbudget: Adverteerders kunnen een dagelijks budget instellen voor Google-advertenties. Wanneer het budget wordt overschreden, worden er geen impressies meer getoond. U wilt niet besparen op impressies; daar verdient u tenslotte uw geld mee!
- Locatie targeting: Met Google kunt u advertenties plaatsen in specifieke gebieden, zodat u een bepaalde doelgroep kunt bereiken. Wij raden aan om bijvoorbeeld alle provincies en grote steden van Nederland apart toe te voegen.
- Targeting op taal: Met een meertalige advertentiecampagne worden uw advertenties getoond aan mensen die de opgegeven talen spreken en wier Google-account is ingesteld voor die talen.
- Advertentieplanning: In Google Ads kunt u campagne-instellingen instellen om uw advertenties op bepaalde momenten van de dag te laten zien. We raden ook aan om advertentieplanning te gebruiken voor 24/7 reclame. Later kunt u zien op welke momenten uw conversiepercentages het hoogst waren.
- Weergavesnelheid: Geef uw advertenties weer op een standaard of versneld schema. Versnelde weergave kan uw dagbudget vroeg op de dag leegmaken, omdat Google vanaf het begin van elke periode continu advertenties toont.
- Biedstrategie: Als u een campagne start, kiest u voor handmatige CPC en stelt u uw biedingen handmatig in. Zodra u voldoende conversievolume hebt, schakelt u over op de automatische biedstrategie van Google.
Zet de Google Ads search campagne live
De campagne kan nu in werking worden gesteld. Het is belangrijk om de gegevens in het begin regelmatig te controleren, vooral in de beginfase van een campagne, wanneer de budgetten snel opraken als ze niet nauwkeurig genoeg worden gecontroleerd. Minstens enkele keren per dag de statistieken van uw advertentieaccounts controleren – indien mogelijk zelfs vaker dan dat – is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat u niet onnodig budget uitgeeft en toch verkeer krijgt!
Resultaten optimaliseren
Begin onmiddellijk met het verwijderen en toevoegen van zoekwoorden die een laag doorklikpercentage hebben of niet relevant zijn voor uw campagne. Pas vervolgens de maximale CPC-biedingen aan. Met deze stappen maakt u een goede start met uw Ads-campagnes!
Het succes van uw campagne kan afhangen van hoe vaak u de resultaten analyseert en vervolgens wijzigingen aanbrengt op basis van die resultaten.
Huur een Google Ads expert in voor uw Google Ads search campagne
Om een Google Ads search campagne succesvol te beheren, moet u veel tijd aan uw inspanningen besteden. Dat is waar wij om de hoek komen kijken: ons ervaren team kan uw campagnes opzetten en optimaliseren zodat ze soepel verlopen en u kostbare uren werk besparen. Met onze hulp kunt u zich concentreren op uw bedrijf en ervoor zorgen dat uw Google Ads-campagnes zo efficiënt mogelijk verlopen. Wij zorgen voor alle gegevensanalyse, rapportage en optimalisatie, zodat u er geen omkijken naar heeft. Wij zouden graag de kans krijgen om een mogelijke samenwerking met u te bespreken.
Afspraak maken
Kosteloos de mogelijkheden bespreken? Vul het formulier in en één van onze Google Ads specialisten neemt binnen 24 uur contact met u op.
Meer over Digiso
Digiso is een full-service online marketingbureau dat haar bestaansrecht ontleent aan diensten als Google Ads, Facebook/Instagram Ads, Webdesign en nog veel meer. Eigenlijk alles wat met online marketing en webdesign te maken heeft. Door onze jarenlange ervaring met online marketing en het maken van websites/webshops, hebben wij flink wat autoriteit kunnen opbouwen. Dit gebruiken wij in onze alledaagse werkzaamheden om onze klanten op een excellente manier te kunnen bedienen voor de best mogelijke resultaten.
Digiso staat bekend om haar hands-on mentaliteit. Wij praten niet veel, maar doen gewoon. Wij helpen bedrijven die niet beschikken over de expertise om de online kanalen in goede banen te leiden. Zelf intern die expertise organiseren in de organisatie is vaak een tijdrovende klus. Om die reden kiezen bedrijven vaak om haar marketing uit te besteden. Dit is precies waarom Digiso bestaat!
Waar wij u nog meer bij kunnen helpen
Naast onze expertise in Google Ads, bieden wij nog meer aan. Ook kunt u bij ons terecht voor bijvoorbeeld het optimaliseren van uw website. Bent u bijvoorbeeld niet tevreden over het presteren van uw huidige website en vindt u dat het beter kan? Dan kunnen onze webspecialisten een audit doen van uw website. Hierbij gaan zij een check doen naar bijvoorbeeld de laadtijd van de website, elementen van de website, technische SEO en conversie optimalisatie.
Naast bovengenoemde, maken wij ook websites en webshops. Hierbij zorgen wij ervoor de dat uw website of webshop functioneel, snel en gebruiksvriendelijk is. Meestal leveren wij websites en webshops op binnen 5 werkdagen. Ons team bestaat uit verschillende discplines, van Google Ads tot aan webdevelopment.
Tot slot bieden wij ondersteuning bij social marketing, zoals het adverteren op Facebook en Instagram. Eigenlijk komt dit neer op de gehele marketingstrategie wanneer wij alle online kanalen combineren.
Gratis Google Ads Quikscan
Hulp van onze Google Ads specialisten
- Verbeteringen en kansen inzichtelijk
- Gratis scan t.w.v. € 350
- Binnen 2-3 werkdagen resultaten bespreken