Online marketing strategie

Een slim doordachte online marketing strategie zorgt voor meer rendement uit uw online marketing campagnes. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Gratis afspraak maken

Binnen 24 uur contact

Gratis afspraak maken

Binnen 24 uur contact

Online marketing strategie

Een online marketingstrategie verwijst naar het plan of de methode van een organisatie voor haar online marketing activiteiten die tot doel hebben specifieke online marketingdoelen te bereiken. De vorm van de strategie is gebaseerd op onder andere gegevens, doelstellingen, mogelijkheden binnen de organisatie en technologie.

Een online marketingstrategie is een manier voor de online marketingafdeling om in contact te komen met andere online marketeers. De afdeling kan mensen omvatten die gespecialiseerd zijn in SEO, SEA, e-mail marketing, social media marketing, CRO en content marketing. Online marketing kan helpen met meer dan alleen online marketing. Zaken als webontwikkelaars (front-end en back-end), ontwerpers (DTP’ers, multimediaontwerpers), app-ontwikkelaars, video-/animatieproducenten, (conversationele) tekstschrijvers en de PR-afdeling kunnen allemaal profiteren van online marketing.

Het onderscheid tussen traditionele en online marketing

Traditionele marketing verwijst naar elke vorm van offline marketing, wat betekent dat de gebruikte kanalen niet online zijn. Hieronder vallen zaken als radio, tv, flyers, brochures, direct mail (post), tijdschriften en kranten. Het is echter belangrijk op te merken dat deze twee werelden steeds meer in elkaar overlopen. TV wordt immers steeds meer gedigitaliseerd en grote kranten kunnen ook via online abonnementen worden gelezen.

Multi-channel & Omni-channel
Nu de grenzen tussen online en offline beginnen te vervagen, is het belangrijk om een omnichannel- of multichannelmarketingstrategie te hebben. Dit betekent dat uw marketingcommunicatie meerdere kanalen bereikt en bij voorkeur met elkaar verbonden is, zodat klanten een naadloze ervaring hebben. Bovendien verwachten consumenten dat bedrijven ervoor zorgen dat alle kanalen op elkaar zijn afgestemd; als er bijvoorbeeld een verschil in prijs is tussen uw advertenties in de krant en uw website, maakt u zich bij niemand geliefd.

Strategie, tactiek & operatie

In de meeste marketingplannen is ruimte voor KPI’s (Key Performance Indicators), de parameters die het meest bijdragen aan het succes van online marketingactiviteiten. Vaak worden ook andere strategie├źn en tactieken gebruikt; zo kan er een stappenplan met acties ter ondersteuning van de strategie worden ontwikkeld, of kan er veel aandacht worden besteed aan bepaalde thema’s of campagnes. Het operationele plan geeft vervolgens details over hoe de taken in verband met de uitvoering ervan moeten worden uitgevoerd. Dit is vaak niet opgenomen in bedrijfsplannen vanwege de grote omvang, complexiteit en voortdurende verandering.

Waarom zou u een online marketingstrategie vastleggen?

Door uw online marketingstrategie in kaart te brengen, wordt u gedwongen kritisch na te denken over de toekomst en verschillende factoren die de strategie zullen bepalen of erdoor zullen worden bepaald. Met andere woorden, u verkleint de kans dat u belangrijke details mist (hoewel het onmogelijk is om alles te voorzien).

Bovendien neemt u een beslissing op basis van bewijzen en gaat u niet af op uw gevoel. Niet alleen u, maar ook de mensen met wie u werkt, profiteren daarvan, omdat zij begrijpen wat de doelstellingen zijn en hoe u van plan bent daaraan te voldoen. Deze structuur geeft iedereen iets om op terug te vallen als dat nodig is en maakt het gemakkelijker om vol vertrouwen verder te gaan.

Deze strategie biedt u ook een manier om “nee” te zeggen wanneer afleidingen, of ze nu komen in de vorm van verzoeken van collega’s of externe entiteiten, u proberen af te leiden van uw doelstellingen. Het stelt u in staat om kritischer te zijn, zodat u meer energie kunt steken in zaken waar u werkelijk baat bij heeft, in plaats van dat uw energie verwatert als u zich te veel verspreidt.

Met zo veel mogelijkheden in online marketing kan het ontmoedigend zijn om te beslissen welke mogelijkheden u moet nastreven. Een gedegen strategie voorkomt dat u tijd en geld investeert in gebieden die niet passen bij uw toekomstvisie. Het kan dienen als leidraad voor uw team, zodat iedereen in dezelfde richting kan roeien.

Houd er rekening mee dat deze strategie niet permanent is. U moet altijd bereid zijn om nieuwe dingen te proberen en uw methoden zo nodig aan te passen. Zo voorkomt u dat u twee keer dezelfde fout maakt en leert u van uw eerdere successen en mislukkingen.

Bent u klaar om uw online marketing strategie te verbeteren? Digiso is er om u te helpen. Wij werken samen met u aan een strategie die de gewenste resultaten oplevert.

Gratis Afspraak maken

Kosteloos de mogelijkheden bespreken? Vul het formulier in en wij nemen binnen 24 uur contact met u op.

Meer over Digiso

Digiso is een full-service online marketingbureau dat haar bestaansrecht ontleent aan diensten als Google Ads, Facebook/Instagram Ads, Webdesign en nog veel meer. Eigenlijk alles wat met online marketing en webdesign te maken heeft. Door onze jarenlange ervaring met online marketing en het maken van websites/webshops, hebben wij flink wat autoriteit kunnen opbouwen. Dit gebruiken wij in onze alledaagse werkzaamheden om onze klanten op een excellente manier te kunnen bedienen voor de best mogelijke resultaten. 

Digiso staat bekend om haar hands-on mentaliteit. Wij praten niet veel, maar doen gewoon. Wij helpen bedrijven die niet beschikken over de expertise om de online kanalen in goede banen te leiden. Zelf intern die expertise organiseren in de organisatie is vaak een tijdrovende klus. Om die reden kiezen bedrijven vaak om haar marketing uit te besteden. Dit is precies waarom Digiso bestaat!