Discovery campagne in Google Ads

Een discovery campagne in Google Ads is eenvoudig op te zetten, met duidelijke statistieken In plaats van zoekwoorden of biedingen in te voeren, kunnen adverteerders met Discovery Ads hun doelgroep selecteren op basis van interesses.

Gratis Google Ads Quikscan

Hulp van onze Google Ads specialisten

Gratis Google Ads Quikscan

Hulp van onze Google Ads specialisten

In 3 stappen door de Google Ads Quickscan

Veel bedrijven gebruiken Google Ads, maar behalen niet het gewenste resultaat. Vaak zien zij de kosten stijgen en de resultaten dalen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Google Ads moet namelijk altijd meer geld opleveren dan dat het kost. De Google Ads Quickscan van Digiso doet een audit van uw Google Ads account.

De scan geeft antwoord op onder andere de volgende vragen;

1) Gebruik ik een logische Google Ads account structuur?
2) Kunnen mijn Google Ads campagnes verbeterd worden?
3) Adverteer ik op de juiste zoekwoorden?
4) Is er een match tussen mijn zoekwoorden en landingspagina’s?
5) Zijn mijn advertenties van goede kwaliteit?
6) Sluiten mijn zoekwoorden aan bij de zoekopdrachten van mijn potentiële klanten?
7) Kunnen de kosten per klik worden verlaagd?
8) Hoe kan ik meer klanten krijgen uit Google Ads?

Stap 1

Telefonische introductie en uitleg

Als u zich heeft aangemeld voor de Quickscan, dan belt één van onze Google Ads specialisten u op. In dit gesprek stellen wij ons kort voor en vragen wij u inleidende informatie over uw Google Ads account. Daarna leggen wij u stapsgewijs uit hoe wij de Quickscan gaan uitvoeren. De Quickscan doet een analyse van uw Google Ads account. Dit houdt in dat wij toegang nodig hebben tot uw Google Ads account. Vanzelfsprekend gaan wij hier vertrouwelijk en met uiterste zorgvuldigheid mee om.

Stap 2

Onze specialisten voeren de Quickscan uit

Na de telefonische introductie en uitleg, gaan onze Google Ads specialisten aan de slag. Meestal is dit één specialist die uw account onder de loep neemt. Maar soms ook met meerdere specialisten om zo de analyse te verbeteren. Uiteraard doen wij enkel een analyse van uw Google Ads account en wijzigen wij niks aan uw campagnes. Wij zijn alleen gefocust op hoe het beter kan en waar kansen liggen. De Google Ads Quickscan kunnen wij meestal binnen twee tot drie werkdagen uitvoeren vanaf het moment van aanvraag.

Stap 3

Wij bespreken met u de Quickscan

Wij geven u een seintje zodra wij de scan hebben uitgevoerd. U bent waarschijnlijk benieuwd naar de resultaten. Om de resultaten te bespreken maken wij graag met u een afspraak. Dit kan telefonisch, digitaal (bijvoorbeeld Teams of Google Meet) of op locatie. Onze Google Ads specialisten leggen u graag uit wat de scan heeft laten zien, hoe het beter kan en waar de grootste kansen liggen. Op basis van de scan willen wij u vervolgens graag een voorstel doen hoe de Google Ads specialisten van Digiso u kunnen helpen bij het optimaliseren van uw Google Ads campagnes.

Google Discovery campagne: groot bereik, nieuwe klanten

Discovery Ads zijn advertenties die uw bedrijf en producten onder de aandacht brengen aan mensen die nog nooit van u hebben gehoord. In tegenstelling tot gewone tekstadvertenties verschijnen Google Ads wanneer klanten op dat moment niet op zoek zijn naar iets specifieks, maar een eigen zoekopdracht uitvoeren. Discovery-advertenties kunnen u helpen nieuwe klanten te bereiken op Google en het web. 

Discovery advertenties zijn een uitstekende manier om op grote schaal nieuwe klanten te bereiken. Om deze advertenties gebruiken om uw bereik te vergroten, kunt u ze gebruiken om verkeer naar uw website te leiden. Als u merkbekendheid of merk affiniteit wilt vergroten, dan is discovery iets voor u. Een belangrijk voordeel van het gebruik van zoekadvertenties is dat ze u helpen nieuwe klanten te bereiken. U kunt zich richten op mensen die geïnteresseerd zijn in wat uw bedrijf te bieden heeft, via Google en het web op zowel desktop- als mobiele apparaten, inclusief YouTube. Digiso kan u helpen prospects te ontdekken, campagnes op te zetten om contact met hen op te nemen en deze campagnes doorlopend te beheren, zodat u zich op uw kernactiviteiten kunt richten terwijl Digiso zich op de marketing richt.

Kennismaken met Digiso

Het team van Digiso hecht veel waarde aan haar klanten. Bij ons staat u centraal en houden wij van heldere communicatie. Wij zijn meedenkend, proactief en handelen transparant. Als u besluit om uw Google Ads te laten beheren door ons, dan zorgen wij ervoor dat u een vast contactpersoon binnen onze organisatie krijgt. Deze contactpersoon staat nauw met u in contact en zorgt ervoor dat uw Google Ads campagnes optimaal presteren. Wij bespreken graag met u de mogelijkheden. 

Op welke KPI’s stuurt u?

U kunt twee biedstrategieën gebruiken met Discovery Ads: Conversies maximaliseren en Doel CPA. Het beste is om een campagne te beginnen door deze zo in te stellen dat het aantal klikken wordt gemaximaliseerd, met als doel conversies te stimuleren, en vervolgens die prestatiegegevens te gebruiken als basis voor de berekening van de beoogde CPA.

Als u het maximumbedrag wilt instellen dat u bereid bent te betalen voor een conversie, kan dit nuttig zijn. Houd in gedachten dat het te laag instellen van uw doel-CPA ertoe kan leiden dat u verkeer verliest door slechte targeting. U kunt ook een maximumbedrag instellen voor alle doel-CPA’s die u wilt bereiken. Als dit de minimale CPA is die u bereid bent te betalen voor elke conversie, dan zult u mogelijk minder verkeer verliezen door slechte targeting.

Een van de belangrijkste doelen van een discovery campagne is het stimuleren van verkeer en bewustzijn, niet van verkoop. In feite is het beter om in deze eerste fasen te focussen op ‘zachte’ conversies zoals minuten op een website of inschrijvingen op een nieuwsbrief in plaats van aan te dringen op snelle resultaten (die misschien niet representatief zijn). In een discovery campagne is het niet nodig een streefcijfer voor de CPA vast te stellen, omdat het doel is verkeer en bewustzijn te genereren, geen conversies. De enige keer dat u deze metriek moet instellen, is als u een aanbod hebt met duidelijke ROI, zoals de acquisitiekosten van een nieuwe klant of de levenslange waarde van een klant.

Wat zijn Discovery Ads?

Discovery-advertenties zijn een manier om in korte tijd grote aantallen klanten te bereiken. Ze worden aangeboden op het web bij Google-zoekmachine en op alle apparaten bij het Google Display Network (GDN).

Ze kunnen worden gebruikt om nieuwe klanten of bestaande, trouwe klanten die uw merk misschien niet kennen, te bereiken. Discovery-advertenties worden vaak gebruikt als onderdeel van een acquisitiestrategie, maar ze kunnen ook worden gebruikt om gebruikers aan te zetten tot aankopen op basis van hun surf activiteit of voor marketingdoeleinden. 

Het belangrijkste doel van discovery Ads is om nieuwe klanten te bereiken of bestaande, loyale klanten die uw merk misschien niet kennen. Wanneer u een zoekadvertentie maakt, kiest u het publiek dat deze te zien krijgt en stelt u een budget in voor hoeveel geld u wilt uitgeven aan elke klik.

Wat kan u met Discovery Ads

Consumenten worden aan zoveel advertenties blootgesteld dat zij hun aankoopbeslissingen niet meer uitsluitend op één advertentie baseren. Klanten willen advertenties zien die relevant zijn voor hun interesses en die hen helpen weloverwogen beslissingen te nemen bij het winkelen. Discovery-advertenties zijn ontworpen om precies dat te doen. Ze laten uw potentiële klanten uw producten zien in de context van wat ze zoeken, zodat ze met kennis van zaken kunnen beslissen of ze al dan niet bij u willen kopen. Hoe werkt het?

Google Ads biedt een nieuwe optie van prijsbepalende advertenties: de “ondertitel”. Deze ondertitels zijn te vinden in de rechterbovenhoek van uw advertentie. Ze geven consumenten informatie over wat ze precies kunnen verwachten als ze op uw advertentie klikken.

Consumenten kopen nu bijvoorbeeld producten op basis van video’s die ze op YouTube zien. Dus hoe kunt u zich effectief op mensen richten? Via Google’s Discover Ads-platform kunt u toegang krijgen tot de intentie signalen van potentiële klanten – zoals zoekwoorden in de zoekbalk of hun locatie – om te zien wie er op dat moment naar uw product op zoek is.

Gerichte, visueel aantrekkelijke en gepersonaliseerde advertenties helpen u potentiële klanten te bereiken die geïnteresseerd zijn in wat u te bieden heeft. Deze advertenties verschijnen op platforms die uw bedrijf of merk een warm hart toedragen- en ze kunnen anderen zelfs aanzetten tot aankopen.

Google Ads Quickscan
Niet tevreden over het huidige presteren van uw Google ads? Vraag dan een gratis Google Ads Quickscan aan. Wij kijken hoe uw Google Ads campagnes verbeterd kunnen worden en identificeren kansen. 

Wat is het verschil Discovery Ads en Display Ads?

Discovery-advertenties zijn een geweldige manier om op grote schaal nieuwe klanten te bereiken in Google Search en op het hele web. Hiermee kunt u uw app of website promoten bij mensen die op zoek zijn naar apps zoals de uwe, maar er nog niet eerder van hebben gehoord. Ze kunnen een geweldige manier zijn om nieuwe klanten te bereiken en het gebruikersbestand van uw app te laten groeien. Daarnaast wilt u zich misschien ook richten op specifieke gebruikers met display-advertenties op Google Search of andere platforms zoals YouTube, Gmail en meer. Discovery Ads verschillen van traditionele display-advertenties omdat ze op de resultatenpagina van Google Search verschijnen en gebruikmaken van machine learning om u relevante informatie over uw doelgroep te tonen.

Wat zijn Discovery-advertenties?

Discovery-advertenties verschijnen in de bovenste rij resultaten wanneer iemand zoekt naar zoekwoorden die verband houden met uw app of website. Deze resultaten verschijnen boven betaalde zoekadvertenties, naast onbetaalde content van Google Zoek-machine (zoals featured snippets). Wanneer mensen op deze advertenties klikken, zien ze informatie over uw bedrijf, zoals een korte beschrijving met links, en kunnen ze ervoor kiezen uw app te installeren of te openen of een andere pagina op uw site te bezoeken met behulp van een knop “Installeren”. Deze advertenties zijn onderverdeeld in drie categorieën: kosteloos, betaald en gesponsorde. Elke categorie heeft zijn eigen voor- en nadelen. Een kosteloze Discovery-advertentie wordt beschikbaar gemaakt wanneer u een gratis account aanmaakt bij Google Zoek-machine Console (GSC). Deze advertenties verschijnen alleen op desktop computers, laptops en iPads (niet op mobiele telefoons).

Welke is beter: Discovery of Display?

Discovery Ads zijn de beste manier om nieuwe klanten te krijgen. Ze zijn zeer gericht, dus ze maken hun beloften waar. U moet echter Display Ads gebruiken als u meer verkoop en betrokkenheid wilt voor uw bestaande klanten. Display Ads en Video Ads zijn de beste manier om meer verkoop en betrokkenheid van uw bestaande klanten te krijgen. Ze zijn zeer gericht, dus ze maken hun beloften waar. U moet echter Discovery Ads gebruiken als u nieuwe klanten wilt. De vraag is: welke advertenties hebben de meeste effectiviteit? De beste manier om dit te bepalen is door te kijken naar de ROI die u ontvangt van elke type advertentie. Dus ga naar Google Ads en zorg dat u uw advertenties goed hebt geconfigureerd. Als u eenmaal overzicht hebt, kan u beginnen met het maken van verschillende varianten van een advertentie.

Wat zijn de resultaten?

  • Hogere CTR dan display-advertenties.
  • Hoger conversiepercentage dan display advertenties.
  • Hogere gemiddelde orderwaarde dan display advertenties.
  • Lagere kosten per klik dan display advertenties.

Een van de meest opvallende bevindingen was de aanzienlijk hogere click-through rates voor tekstadvertenties, vaak meer dan 40%. De kosten per klik (CPC) waren daarentegen weer veel lager. De resultaten waren vergelijkbaar voor de andere advertentieformaten. Tekst advertenties hadden een hogere click-through rate dan display advertenties, terwijl de CPC lager was. De gemiddelde orderwaarde was ook hoger voor tekstadvertenties, terwijl de CPC lager was.

Display-advertenties worden minder vaak getoond dan andere soorten online-advertentie, maar we genereren meer klikken met minder vertoningen. De uren waarop de meeste kliks voorkomen zijn meestal buiten de normale kantooruren, wat geweldig is voor nachtwerkers zoals ik. Concluderend kan ik zeggen dat de resultaten zeer positief waren. Tekst advertenties zijn beter in termen van CTR en gemiddelde orderwaarde, maar display advertenties genereren meer klikken per impressie.

Verschil in klikken en sessies
Discovery Ads hebben een hoger klikpercentage maar een lager sessie percentage dan Display ads. Display Ads daarentegen hebben een hoger sessie percentage maar een lager klikpercentage. In het algemeen zijn Discovery Ads duurder dan Display Ads omdat ze gerichter zijn en daarom leiden tot minder clicks per impressie (CPM).

 

Display-advertenties hebben ook meer impact om mensen naar uw site te krijgen omdat ze aantrekkelijk zijn – ze kunnen foto’s of video’s bevatten, maar ook op tekst gebaseerde advertenties. Deze functies maken ze echter minder kosteneffectief in vergelijking met eenvoudige display banners zonder ontwerpelementen: het kost Google Ads meer om u een advertentie te tonen die een soort visueel element bevat; daarom zijn display banner advertenties meestal niet erg duur in vergelijking met sommige van hun soortgenoten zoals beeld advertenties of video pre-rolls op YouTube-video’s (waar veel meer concurrentie is).

Zoals we kunnen zien, zijn er veel verschillen tussen de twee advertentietypes, maar een van de belangrijkste is dat Discovery Ads een hoge mate van maatwerk bieden. Dit betekent dat uw advertenties kunt maken die perfect bij uw merk en uw boodschap passen.

Discovery Ads helpen u een groter publiek te bereiken dan display banners, dus ze zijn geweldig om potentiële klanten aan te spreken. Als u op zoek bent naar een advertentieplatform, kunt u dus het beste kijken naar de mogelijkheden die Discovery Ads biedt. Het is niet alleen super flexibel en gemakkelijk te gebruiken, maar het biedt ook een hoge mate van controle over uw advertenties en prestaties.

Laat ons team van professionele online marketing specialisten deze taak voor u overnemen. Wij weten wat we doen en verzorgen al jaren met succes online marketing campagnes voor het MKB. Wij kunnen uw Discovery Ads campagne succesvol maken. We zetten een Google Ads account voor u op, creëren de juiste advertenties, optimaliseren deze na verloop van tijd, houden de prestaties bij en rapporteren over de resultaten. Nadat we uw Discovery Ads account hebben opgezet, zullen we deze na verloop van tijd ook optimaliseren.

Afspraak maken

Kosteloos de mogelijkheden bespreken? Vul het formulier in en één van onze Google Ads specialisten neemt binnen 24 uur contact met u op. 

Meer over Digiso

Digiso is een full-service online marketingbureau dat haar bestaansrecht ontleent aan diensten als Google Ads, Facebook/Instagram Ads, Webdesign en nog veel meer. Eigenlijk alles wat met online marketing en webdesign te maken heeft. Door onze jarenlange ervaring met online marketing en het maken van websites/webshops, hebben wij flink wat autoriteit kunnen opbouwen. Dit gebruiken wij in onze alledaagse werkzaamheden om onze klanten op een excellente manier te kunnen bedienen voor de best mogelijke resultaten. 

Digiso staat bekend om haar hands-on mentaliteit. Wij praten niet veel, maar doen gewoon. Wij helpen bedrijven die niet beschikken over de expertise om de online kanalen in goede banen te leiden. Zelf intern die expertise organiseren in de organisatie is vaak een tijdrovende klus. Om die reden kiezen bedrijven vaak om haar marketing uit te besteden. Dit is precies waarom Digiso bestaat!

Waar wij u nog meer bij kunnen helpen

Naast onze expertise in Google Ads, bieden wij nog meer aan. Ook kunt u bij ons terecht voor bijvoorbeeld het optimaliseren van uw website. Bent u bijvoorbeeld niet tevreden over het presteren van uw huidige website en vindt u dat het beter kan? Dan kunnen onze webspecialisten een audit doen van uw website. Hierbij gaan zij een check doen naar bijvoorbeeld de laadtijd van de website, elementen van de website, technische SEO en conversie optimalisatie. 

Naast bovengenoemde, maken wij ook websites en webshops. Hierbij zorgen wij ervoor de dat uw website of webshop functioneel, snel en gebruiksvriendelijk is. Meestal leveren wij websites en webshops op binnen 5 werkdagen. Ons team bestaat uit verschillende discplines, van Google Ads tot aan webdevelopment. 

Tot slot bieden wij ondersteuning bij social marketing, zoals het adverteren op Facebook en Instagram. Eigenlijk komt dit neer op de gehele marketingstrategie wanneer wij alle online kanalen combineren. 

Gratis Google Ads Quikscan

Hulp van onze Google Ads specialisten