Een beïnvloeder is iemand die het koopgedrag van anderen beïnvloedt. De naam verraadt het al: hoe bekender ze zijn en hoe sterker hun reputatie binnen hun sector, hoe meer invloed ze zullen hebben op consumenten. Er zijn vele soorten beïnvloeders, waaronder niche micro-influencers en bekende beroemdheden. De meeste influencers zijn beroemdheden, experts in een bepaalde branche, bloggers of content creators- en sommigen van hen hebben miljoenen volgers. Andere beïnvloeders zijn mensen zoals uzelf, die misschien niet beroemd zijn, maar toch succesvolle blogs hebben met duizenden (of zelfs honderden) trouwe lezers.
Door hun betrouwbaarheid is de kans groter dat beïnvloeders mensen overtuigen om iets te kopen dan wanneer ze gewoon met advertenties worden bestookt. Een bedrijf hoeft niet altijd te werken met een influencer die een groot aantal volgers heeft, maar dat levert merken vaak wel de beste resultaten op. Een kleine aanhang kan net zo effectief zijn – zo niet effectiever – dan een grote, vooral als u erin slaagt uw doelgroep te bereiken.