Wat is een decision making unit?

Wat is een decision making unit?

Ook wel: dmu of buying center

Een decision making unit is een groep mensen binnen een organisatie die verantwoordelijk is voor aankoopbeslissingen. De term werd gedefinieerd door Philip Kotler, professor en auteur van verschillende standaardwerken over marketingmanagement. Kotler benadrukt hoe belangrijk het is om in een besluitvormingsproces rekening te houden met alle belanghebbenden.

Hoewel één persoon of een kleine groep organisaties kan leiden, zijn veel mensen betrokken bij het nemen van belangrijke beslissingen. Als aanjagers van projecten, als belanghebbenden wier standpunten moeten worden gehoord en overwogen – en zelfs in aanmerking moeten worden genomen door de besluitvormers – of als personen met formele autoriteit over de acties van anderen (binnen de structuur van de organisatie of daarbuiten). De besluitvormingseenheid kan ofwel een vast onderdeel van de organisatie zijn, ofwel speciaal worden opgericht om in een bepaalde aankoopbehoefte te voorzien.

Gratis afspraak maken

Heeft u hulp nodig met uw online marketing campagnes of website/webshop? Laten wij samen dan kosteloos en vrijblijvend de mogelijkheden besprekenen.

Deel deze blog

Marketing automation

Affiliate marketing

Internet marketing

Zoekwoorden onderzoek

Display, shopping, search, performance max, discovery, video, en youtube (alle campagnetypen in Google Ads)

Conversiegericht, snelle laadtijden, SEO-optimised en unieke interactieve designs anno 2023

Omzetgerichte webshops, speciaal ingericht voor Google en platform marketing 

Contact & Support

Wij zijn elke dag bereikbaar, ook in weekenden

085 - 080 54 57

Kies uit één van onze diensten

Meer halen uit Google Ads

Online marketing mix voor succes

Unieke conversiegerichte websites

Webshops die uw omzet een boost geeft