Als u uw online vooruitgang wilt meten en verbeteren, moet u conversies bijhouden via een statistiekenprogramma. De meest bekende optie is Google Analytics. Nu gaan we bespreken hoe je conversies en trechterweergaven kunt instellen. Een conversie kan bijvoorbeeld worden gedefinieerd als de aankoop van een bepaald artikel. Terwijl een trechterweergave alle voorbereidende stappen samenvat die gebruikers op uw site nemen voordat ze een dergelijke transactie voltooien. Het doel is het voor prospects (mogelijke klanten) gemakkelijker en aantrekkelijker te maken om het proces te doorlopen, zodat de kans groter is dat ze converteren.
Om conversies in Google Analytics te meten, moet u eerst doelen stellen. Doelen komen voort uit de online doelstellingen die uw organisatie stelt. Een doel kan bijvoorbeeld zijn om een transactie te verrichten met een minimaal aankoopbedrag of om een bepaalde hoeveelheid tijd door te brengen op een bepaalde pagina van de website. Voor elk bereikt doel registreert Google Analytics een conversie. Door aan elke specifieke conversie een geldwaarde toe te kennen, kunt u zien hoeveel winst uw organisatie heeft gemaakt met die ene verkoop.