SEA staat voor Search Engine Advertising, en het is een manier om online marketing toe te passen door te betalen om uw website als topresultaat op zoekmachinepagina’s te laten verschijnen. Door uw site prominent op deze pagina’s te plaatsen, is de kans groter dat u uw doelgroep bereikt. SEA kan iets zijn dat u wilt overwegen als organische zoekopdrachten u niet de gewenste resultaten opleveren.
Wat is SEA?
Met de komst van zoekmachines kwam de vraag hoe deze aanbieders geld zouden verdienen, aangezien zoekopdrachten op internet gratis waren. Er waren echter nog steeds aanzienlijke kosten verbonden aan het ontwikkelen van zoekalgoritmen en het onderhouden van servers. Goto.com was een van de eerste zoekmachines die een Click To Pay-methode implementeerde om inkomsten te genereren.
In 2000 begon Google met zijn AdWords-programma dat betaalde resultaten duidelijker op SERP’s toonde dan organische resultaten. Aanvankelijk leken betaalde plaatsingen bijna niet te onderscheiden van organische resultaten. Dit veranderde echter later, mede onder druk van de Europese Unie. Het hebben van een betaalde advertentie in zoekmachines garandeert niet dat deze daar altijd geplaatst zal worden
Adverteerders kunnen bieden op woorden, doelgroepen of andere criteria via een systeem dat de nadruk legt op relevantie. Hierdoor worden de zoekresultaten nuttiger voor de gebruiker en kunnen bedrijven hun reclamecampagnes beter afstemmen.