Marktsegmentatie is een cruciaal onderdeel van marketing, omdat het organisaties in staat stelt zich doeltreffender te richten op specifieke groepen. Door de behoeften en wensen van hun klanten beter te begrijpen, kunnen zij producten of diensten aanbieden die veel beter bij hen passen. Dit vergroot dan weer de kans op het succesvol veroveren en behouden van marktaandeel.
Het segmenteren van uw markt is de sleutel tot succes. U kunt dit doen door de populatie te verdelen in meerdere, zinvolle segmenten op basis van marketingvariabelen. Welke methode u gebruikt, hangt af van de situatie waarin u zich bevindt.
Door uw markt te segmenteren, kunt u zich richten op specifieke groepen die eerder geneigd zijn bij u te kopen dan op mensen die nooit zouden kopen wat u verkoopt. Hierdoor kunnen bedrijven hun producten en/of diensten effectiever verkopen, omdat ze de inhoud hebben afgestemd op een groep met gemeenschappelijke behoeften en interesses in plaats van tijd te verspillen door te proberen het iedereen naar de zin te maken.