E-mailmarketing is een commerciële promotie die via e-mail naar potentiële klanten wordt gestuurd. Het verschilt van andere vormen van marketing omdat de ontvanger rechtstreeks wordt benaderd en de e-mails meestal op zichzelf staande berichten zijn die alle informatie bevatten die nodig is om een gewenst doel te bereiken.
Definitie Email Marketing
In tegenstelling tot direct mail is e-mailmarketing geen gepersonaliseerde vorm van aansporing. In plaats daarvan valt het onder de categorie postautomatisering. U kunt bijvoorbeeld een e-mail sturen op iemands verjaardag. De e-mails in een e-mailmarketingcampagne zijn standaardberichten die door de provider worden opgesteld met vooraf bepaalde doelstellingen. Hier zijn enkele manieren waarop u uw nieuwe collectie kunt promoten of uw abonnees een korting kunt aanbieden:
- Een meestal informatieve nieuwsbrief met weinig tot geen vermelding van verkoop.
- Kortingsbonnen voor lezers die gebruikt kunnen worden op de website van de aanbieder.
- Het regelmatig updaten van potentiële klanten over nieuwe aanbieders of collecties.
Omdat doelgroepen zo verschillend kunnen zijn, kunnen zowel B2B als B2C of non-profit organisaties Email Marketing gebruiken om te communiceren. Bij deze vorm van communicatie neemt de aanbieder de leiding.