Business to business, of “b2b”, is een economische term die verwijst naar de transacties tussen bedrijven. Dit zijn bedrijven die goederen en diensten leveren in plaats van ze rechtstreeks aan consumenten te verkopen. B2b-marketing richt zich op de verkoop van producten of diensten aan andere bedrijven, terwijl b2c-bedrijven hun aanbod op consumenten richten. Omdat de doelgroepen verschillend zijn, moeten de strategieën voor b2b-marketing net zo worden aangepast. Beide maken gebruik van online marketingplatforms, al is er specifiek voor b2b-entiteiten meer groeipotentieel op dit gebied.
De doelgroepen van b2b- en b2c-bedrijven zijn sterk verschillend. Bij b2b-marketing zijn de doelgroepen vaak de beslisser(s) en niet de eindgebruikers. Het product of de dienst die op de markt wordt gebracht is meestal een investering die relatief duur is. Er zijn meerdere belanghebbenden bij zo’n aankoop, waardoor het beslissingsproces langer duurt.
Hierdoor is de keuze om te kopen of samen te werken logisch en minder sentimenteel. Het is buitengewoon belangrijk voor b2b-marketeers om een nauwkeurig klantenprofiel op te stellen, zodat zij kunnen voldoen aan de behoeften en Denken aan samenwerking met andere bedrijven? Dit is wat zakelijke beslissers belangrijk vinden: op u kunnen vertrouwen, uw professionalisme, weten dat u een expert bent op uw gebied, en het vertrouwen hebben dat u oplossingen zult leveren.