Hogere succespercentages conversieoptimalisatie
Als u het meeste uit uw marketingcampagnes wilt halen, dan is het belangrijk om ze te meten. U kunt niet verbeteren wat u niet meet, en als u niet weet hoe goed uw campagnes presteren, dan presteren ze waarschijnlijk helemaal niet goed.
Online marketing en conversieoptimalisatie worden vaak in één adem genoemd. Maar wat is online conversie? En wat heeft het te maken met online marketingoptimalisatie?
Het eerste wat we moeten begrijpen over online conversies is dat er veel verschillende soorten conversies zijn voor een bedrijf of organisatie. Een eenvoudig voorbeeld is iemand die een e-commerce website bezoekt, maar geen aankopen doet, versus iemand die iets koopt nadat hij veel producten op de site heeft bekeken.
Wat is een online conversie?
Een online conversie is een waardevolle actie op uw website. Het kan gaan om het aanmelden voor de nieuwsbrief, het doen van een aankoop op de site of het invullen van een contactformulier. Deze acties noemen we conversies. Met conversie optimalisatie streven we ernaar om bezoekers zo goed mogelijk te begeleiden naar dergelijke waardevolle acties.
Welke acties zijn waardevol voor uw bedrijf? Dat bepaalt u natuurlijk zelf. Verkoopt u iets via uw website dan spreekt het voor zich dat een aankoop voor u inderdaad een conversie is. Maar andere waardevolle acties leveren helemaal niet direct geld op – die zijn nog steeds interessant genoeg om ook conversies te noemen.
Feit: meten = weten
Bij het meten van conversies is het belangrijk te bedenken dat er vele factoren zijn waardoor een bezoeker interactie heeft met uw website. Bijvoorbeeld een offerte aanvragen, een product kopen of misschien een abonnement nemen op uw softwarepakket of online een dienst huren.
Conversiepercentages zijn een goede manier om het succes van uw online marketinginspanningen te meten. Als u een e-commerce site hebt, is het conversiepercentage een eenvoudige indicator van hoeveel inkomsten uw website genereert. U kunt het ook gebruiken om de effectiviteit van e-mailcampagnes en offline promoties te evalueren.
Het conversiepercentage is het percentage bezoekers dat een of andere actie onderneemt op uw website, meestal gemeten in termen van verkoop of leads. Om een conversiepercentage te berekenen, deelt u het aantal conversies door het aantal bezoekers. Als 20 van de 100 mensen die uw site bezoeken zich aanmelden voor een gratis proefperiode, is uw conversiepercentage 20%.
Wat is conversietesten? De kracht van splittesten
Conversietesten is het proces of het uitvoeren van een AB- of multivariate test om de websiteconversie te verhogen. Door uw veronderstellingen over de mensen die uw site bezoeken te testen, kunt u beter begrijpen hoe u hen kunt bereiken.
Op de juiste manier en na verloop van tijd uitgevoerde tests zorgen voor een duurzame verhoging van de inkomsten. Dat komt omdat het onderzoekt hoe bezoekers zich op uw site gedragen en die acties bijstelt tot ze leiden tot conversies.
Het is een noodzaak. Het doel van conversietests is de conversieratio van uw website te verbeteren door relevantere content en een ontwerp te maken dat aansluit bij de behoeften en interesses van uw bezoekers. Dit gebeurt door verschillende formaten, aanbiedingen en ontwerpen te testen om te zien welke het beste werken.
Conversieoptimalisatie is meer dan alleen het verhogen van de winst
Een succesvolle conversietest kan waardevolle informatie opleveren die u op andere onderdelen van uw organisatie kunt toepassen. Als u bijvoorbeeld constateert dat klanten uw website vaak verlaten zonder een aankoop te doen, is het belangrijk u af te vragen: Waarom? Is er iets aan de lay-out en het ontwerp van uw website dat bezoekers in verwarring brengt? Of is er iets specifieks aan uw productpagina’s of afrekenproces waardoor bezoekers moeite hebben om het af te ronden?
De antwoorden op deze vragen kunnen u helpen verbeteringen aan te brengen die de verkoop verhogen en uw bezoekers beter van dienst zijn. Dit betekent niet simpelweg één aspect per keer verbeteren, maar het hele klanttraject van begin tot eind analyseren. Door te kijken naar alle onderdelen van dit proces – van waar klanten op uw site terechtkomen. U kunt leren over hun voorkeuren, welke inhoud en ontwerpelementen hen het meest aanspreken en waarom.
Conversie attributie
Attributie is het toewijzen van krediet of schuld voor een actie. In het geval van conversies betekent attributie het bepalen welk kanaal verantwoordelijk was voor het genereren van een conversie. Stel bijvoorbeeld dat uw bezoeker eerst op uw Facebook-advertentie klikt en vervolgens op een Google Ads-advertentie waarna een conversie plaatsvindt. Zowel Facebook als Google Ads zullen deze conversies rapporteren. U kunt het beste de standaardinstellingen van GA gebruiken, die uitgaan van het last touch-model.
In dit voorbeeld kunt u zien dat Google Ads verantwoordelijk was voor de conversie, ook al was dat technisch gezien niet zo. Omdat Google voor dit probleem geen oplossing heeft gevonden, hebben wij onze eigen aanpak ontwikkeld om toegang te krijgen tot dergelijke gegevens. Maar ook de geldigheid ervan te bewijzen tegenover andere oplossingen zoals Wix Conversion Optimizer, die naar alle mogelijke kanalen kijkt bij het berekenen van conversies.
Wat is het meest waardevol voor uw resultaat: meer verkeer of meer verkoop?
U wilt de inkomsten van uw website verhogen, maar u werkt met een beperkt budget en beperkte middelen. Conversie optimalisatie is belangrijk voor zowel nieuw als bestaand verkeer:
Om meer bezoekers naar uw webpagina te krijgen, moet u strategieën gebruiken die deze bezoekers in de eerste plaats aantrekken. De manier om dit te doen is door trefwoorden te gebruiken in titels en beschrijvingen van pagina’s op uw site. Zoekmachines beoordelen sites hoger dan ze veel links hebben die naar hen verwijzen, of nog beter, links van andere relevante sites.
Als conversie het belangrijkst is, kijk dan wat u kunt doen om verkoopgenererende pagina’s op uw site te verbeteren, zodat ze beter converteren dan vroeger. Hetzij door veranderingen in het ontwerp of door toegevoegde functionaliteit zoals “voeg toe aan winkelwagen”. Knoppen op productpagina’s die aankopen veel gemakkelijker maken dan vroeger. Of coupons die regelmatig gemaild worden en die aanmoedigen om terug te keren en voortaan opnieuw te kopen.
Conversieoptimalisatie: wat is het en wat voor invloed heeft het op u?
De vijf belangrijkste prestatie-indicatoren zijn:
- Product view rate – Het percentage bezoekers op de website die minstens één productpagina hebben bekeken.
- Add-to-Cart Rate – Het percentage bezoekers dat minstens één product toevoegt aan hun winkelwagen.
- Checkout Rate – Het percentage gecreëerde winkelmandjes dat uiteindelijk wordt doorgestuurd naar de betaalpagina.
- Conversiepercentage – Dit is waarschijnlijk de belangrijkste indicator, omdat het laat zien hoeveel bestellingen er op uw website zijn geplaatst als gevolg van bezoeken, vergeleken met alle bezoeken in een bepaalde periode (meestal een maand). Met andere woorden: hoeveel bestellingen werden er per bezoeker geplaatst?
- Cart Abandonment Rate – Het percentage winkelmandjes dat werd aangemaakt maar waaruit geen bestelling voortvloeide (verlaten winkelmandjes).
Meer verkeer is geen garantie voor meer verkoop
U moet een paar dingen in gedachten houden wanneer u nieuw verkeer probeert binnen te halen. U moet de kwaliteit van het verkeer handhaven wanneer u nieuwe bezoekers naar uw website brengt. U wilt er ook voor zorgen dat ze actief bezig zijn met uw content en producten. Als u alleen verkeer naar uw site trekt en ze niet omzet in klanten, dan is het waarschijnlijk dat uw conversiepercentage aanzienlijk lager wordt. Vraag uzelf dus af of u verkeer van dezelfde kwaliteit kunt behouden of niet? Anders geeft u misschien veel geld uit aan zoekmachine optimalisatie (SEO) en pay-per-click (PPC) reclame zonder direct resultaat te zien.
Een website optimaliseren voor groei
Er zijn veel stappen die u kunt nemen om uw website te optimaliseren voor conversies:
- Zorg ervoor dat uw website doorzoekbaar is. Mensen die specifiek naar een bepaald product zoeken via een zoekbalk bestellen dit sneller dan mensen die spontaan op een bepaald product uitkomen als ze uw website bekijken. Bovendien bestellen mensen die een zoekbalk gebruiken 2,4x sneller dan mensen die geen zoekbalk gebruiken. Voor de “gerichte zoekers” is het dus interessant om een goed werkende zoekbalk op uw website te hebben. Zorg er daarnaast voor dat de zoekbalk goed zichtbaar is.
- Plaats uw producten of diensten waar gebruikers ze onmiddellijk zien wanneer ze de website bezoeken. Alles wat lager dan de vouw wordt geplaatst, is pas zichtbaar als een websitebezoeker naar beneden scrolt. Alles boven deze lijn (op enkele uitzonderingen na) wordt altijd gezien door kopers, nog voordat ze klaar zijn met naar beneden scrollen op hun hele scherm. Het is daarom belangrijk dat alle relevante informatie over uw aanbod (inclusief prijzen en verzendkosten) boven deze lijn wordt geplaatst. Zodat kopers precies weten waar ze aan beginnen voordat ze hun beslissing nemen- en niet van gedachten kunnen veranderen nadat ze al het andere hebben gezien behalve deze kritieke details.
Als u meer producten wilt verkopen, is een goed ontworpen website essentieel. Wanneer u niet veel ervaring heeft met webdesign en ontwikkeling, kunt u het beste iemand inhuren die dat wel heeft.
Pas uw campagnes aan op basis van conversiegegevens
Zodra u een conversiepercentage hebt, kunt u dit gebruiken om te meten hoeveel inkomsten elke conversie genereert. Zodra u weet hoeveel inkomsten elke conversie genereert, kunt u uw campagnebudget aanpassen op basis van wat werkt en wat niet werkt.
Als uw bedrijf een positieve ROI oplevert, moet u het geld herinvesteren in kanalen die meer omzet genereren. Laten we zeggen dat één kanaal 10 verkopen tegen € 10 per stuk genereert en een ander kanaal 5 verkopen tegen € 15. Als u de inkomsten wilt maximaliseren, zou u het marketingbudget voor kanaal A met een factor 2 verhogen en dat voor kanaal B halveren.
Wat weerhoudt mensen ervan het koopproces te voltooien?
Er zijn twee belangrijke redenen waarom u conversies zou moeten meten:
- U wilt weten waar mensen afhaken in het koopproces. Of het nu ergens een hobbel is die hen ervan weerhoudt uw product te kopen, of het is iets heel anders, pak dat aan. U kunt bepalen welke stappen de meeste verwarring veroorzaken en uw instructies duidelijker maken.
- Dit is ook nuttig voor uw marketingcampagnes om het afhaakpunt te meten tussen advertentieklikken en conversies (conversie kan een telefoontje zijn of een e-mail opt-in). U kunt deze informatie gebruiken bij toekomstige beslissingen over hoeveel budget te besteden per klik, welke zoekwoorden het beste werken, enz.
- Als u een te hoog bouncepercentage van een pagina ziet voordat ze iets kopen, heeft dat specifieke product misschien andere berichtgeving of meer uitleg nodig.
U wilt weten of uw klanten tevreden zijn met hun aankoop. Tevreden klanten zullen eerder geneigd zijn toekomstige aankopen te doen, dus dit is iets wat voor alle bedrijven belangrijk is.
Conclusie
Een hoog conversiepercentage kan een indicatie zijn van succesvolle marketinginspanningen. Als u uw conversiepercentages niet meet, mist u waardevolle informatie over wie uw winkel binnenkomt en waarom. Conversiepercentage is een statistiek die online detailhandelaren gebruiken om het percentage bezoekers te meten dat klant wordt.