Het AIDA-model is een raamwerk dat kan worden gebruikt om conversies te verhogen. Het staat voor Aandacht, Interesse, Verlangen en Actie.
- De eerste fase van dit proces is de aandacht trekken van de doelgroep. Dat kan bijvoorbeeld met een commercial. Het doel in deze fase is ervoor te zorgen dat de boodschap wordt opgemerkt. Daarvoor moet de boodschap interessant zijn en nieuwsgierigheid opwekken bij de lezer.
- In de Interest-fase van het AIDA-model moet u de aandacht van uw doelgroep trekken en hen doen geloven dat uw boodschap voor hen relevant is. Er zijn vele manieren om dit te doen, bijvoorbeeld door de nadruk te leggen op uw unique selling points of op wat u onderscheidt van uw concurrenten.
- De volgende fase is gericht op verlangen. De belangstelling voor het product of de dienst moet worden omgezet in een verlangen ernaar – de doelgroep moet het gevoel hebben dat ze het echt nodig hebben en niet zonder kunnen.
- De laatste fase is wanneer de doelgroep een actie uitvoert. Als zij de gewenste actie voltooien, is de boodschap geslaagd.