Wat het verschil tussen SEO en SEA?
SEO en SEA zijn erg gelijkend, het zijn namelijk twee manieren om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google en zo je online zichtbaarheid te verbeteren. Hoewel SEO en SEA eenzelfde doel hebben, is de manier waarop dit doel behaald wordt erg verschillend.
SEO uitgelegd
SEO staat voor ‘Search Engine Optimization”, als u dat naar het Nederlands vertaald krijgt u zoiets als ‘zoekmachine optimalisatie’. Wie aan SEO doet, optimaliseert zijn website dus voor de zoekmachines. Google is de populairste zoekmachine, SEO wordt daarom vaak gebruikt om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Wanneer uw website hoger verschijnt in de zoekresultaten van Google, zal deze meer bezoekers genereren waardoor u meer winst kunt genereren.
SEO: wat kunt u doen om uw website te optimaliseren?
De rangschikking van websites in de zoekresultaten van Google wordt bepaald door een groot aantal factoren. Niet al deze factoren zijn bekend en ze worden steeds aangepast, toch kunt u heel wat doen om uw website hoger te laten verschijnen in de zoekresultaten van Google. Maar wat dan? Hieronder vindt u onze tips:
- Doe aan keyword research.
Ga opzoek naar keywords (ook wel zoekwoorden) die vaak ingegeven worden in de zoekbalk van Google, maar toch weinig gebruikt worden door andere websites waardoor er weinig concurrentie is. Er bestaan tegenwoordig verschillende tools die u hierbij kunnen helpen, denk hierbij bijvoorbeeld aan: SEMrush, KWFinder, Ahrefs Keyword Explorer en Google Keyword Planner.
- Creëer de kwalitatieve content die uw klanten/bezoekers zoeken
Heeft u kwalitatieve keywords gevonden? Dan kunt u die gebruiken om de kwalitatieve content te creëren die uw (toekomstige) klanten zoeken. Een voorbeeld: Heeft u een kledingwinkel? Dan kunt u een blog maken over de kledingtrends van het seizoen. Zo belanden bezoekers die opzoek zijn naar kleding immers op uw website of webshop.
- Schrijf kwalitatieve meta descriptions
Weet u niet wat meta descriptions zijn? Wel, dat zijn de korte webteksten die in de zoekresultaten zichtbaar zijn. Met een goede meta omschrijving zorgt u er niet alleen voor dat uw webpagina opvalt, maar geeft u Google ook informatie over de content op uw website. Zo kan Google deze pagina aan de juiste gebruikers tonen.
- Zorg ervoor dat uw website snel laadt.
Heeft u ook zo’n hekel aan traag ladende websites? Wel, u bent zeker niet de enige: vrijwel iedereen haat het. Aangezien Google zijn gebruikers de beste ervaring wilt bieden, laat de zoekmachine snel ladende websites dus eerst verschijnen in de zoekresultaten.
- Creëer een goede linkstructuur
Zowel interne als externe links zijn cruciaal voor SEO. Ze kunnen er namelijk voor zorgen dat uw website logisch en gestructureerd is. Zo’n goede en logische structuur is zeer belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid en SEO.
SEA uitgelegd
Genoeg over SEO, het is tijd om het over SEA te hebben. SEA staat voor Search Engine Advertising, in het Nederlands betekent dat: adverteren in zoekmachines. Zoals u ondertussen weet, is Google de meestgebruikte zoekmachine. De meeste advertentiecampagnes worden daarom ook op Google uitgevoerd, dit kan via Google Ads.
U heeft vast al eens een banner met reclame gezien op een website. Maar wist u al dat u uw website via Google Ads ook bovenaan in de zoekresultaten kunt laten verschijnen? SEO is dus niet de enige manier om uw website bovenaan in de zoekresultaten te laten verschijnen. Het voordeel van SEA tegenover SEO is dat u meteen resultaten kunt zien. Daartegenover staat wel dat SEA meestal duurder is dan SEO. Bij SEA betaalt u immers elke keer dat een gebruiker op uw advertentie klikt, dit systeem noemt men CPC (cost per click).
SEO en SEA: de perfecte synergie
Ondertussen weet u al wat SEO en SEA is. Maar voor welke strategie zou u moeten kiezen? Goed nieuws: u hoeft helemaal niet te kiezen! SEO en SEA combineren heeft immers heel wat voordelen, zo kunt u:
- Zoekwoorden testen via SEA en die informatie gebruiken voor SEO
SEO werpt pas op lange termijn zijn vruchten af, u weet dus niet meteen of u de juiste zoekwoorden gebruikt in uw content en meta omschrijvingen. Met SEA daarentegen kunt u wel meteen zien welke zoekwoorden voor een hoge conversie en gebuikersverkeer zorgen. U kunt uw zoekwoorden dus testen via SEA en de succesvolle verwerken in uw SEO teksten. Zo is succes gegarandeerd en hoeft u maar een keer keyword research te doen.
- Goedkoper adverteren door SEO goed uit te voeren.
Zoals u ondertussen weet, betaalt u voor advertenties op Google een CPC. Deze kost per klik kiest u niet zelf, maar wordt door Google bepaald. Aangezien Google zijn gebruikers de beste ervaring wilt bieden, plaatst de zoekmachine liefst de beste websites bovenaan in de zoekresultaten.
Google-bots geven elke website en advertentie daarom een kwaliteitsscore, deze wordt bepaald door de relevantie van uw advertentie en de kwaliteit van uw website. Hoe hoger deze score, hoe lager de CPC. Door aan SEO te doen en uw website dus te verbeteren, kunt u een hogere kwaliteitsscore behalen waardoor u minder hoeft te betalen voor uw SEA-campagnes.
- Niet één, maar twee keer bovenaan verschijnen
Wie SEA op de juiste manier inzet, verschijnt meteen bovenaan in de zoekresultaten. Bij SEO kan dat nog even duren. Eenmaal uw SEO-strategie zijn vruchten begint af te werpen zal uw website dus 2 keer zichtbaar zijn op de eerste pagina van de zoekresultaten. Doordat u 2 ruimtes in beslag neemt genereert u niet enkel nog meer verkeer, maar laat u ook minder plaats over voor uw concurrentie.
Conclusie
SEO en SEA hebben dus niet meteen een invloed op elkaar, maar kunnen elkaar vooral versterken; SEA uitvoeren kan je helpen bij je SEO en andersom. Wilt u zeker zijn van het beste resultaat bij uw SEA en SEO campagnes? Schakel dan de hulp van een expert in.