Hoe optimaliseert u een Google Shopping campagne?

Google Shopping campagne optimaliseren
Als u al een tijdje een Google Shopping campagne heeft lopen, dan bent u vast benieuwd hoe u dit kan optimaliseren. Er zijn namelijk enorm veel mogelijkheden. Het begint al bij een goede productfeed. In dit artikel vertellen wij u alles over het optimaliseren van uw Google Shopping campagne. Daarnaast geven wij een aantal interessante tips mee.

Hoe optimaliseert u een Google Shopping campagne?

Optimaliseren van de productfeed

Zonder het Merchant Center kunt u geen Google Shopping campagne maken. Dat is waar het begint, want hier laadt u de producten in. De populairste methode is via een productfeed. De basis van uw Shopping campagne zijn de producten die u heeft aangeleverd in het Merchant center.

Als u de productfeed heeft aangeleverd kunnen we van start. Google matched namelijk direct de zoekresultaten van gebruikers met je productfeed. Hierin staan namelijk de titels en beschrijvingen van uw producten. Bij Google Shopping campagnes kunt u niet werken met zoekwoorden, dit doet Google automatisch voor u. Maar u kunt wel gebruik maken van uitsluitingszoekwoorden in uw Shopping campagne. Hoe u dat doet, leest u hier.

Doordat Google automatisch uw Shopping campagne matched met zoekopdrachten van gebruikers, is het dus van belang dat de productfeed geoptimaliseerd wordt. Hieronder geven wij een aantal praktische tips hoe u het beste deze productfeed kunt optimaliseren;

  • Gebruik titels en beschrijvingen waar zoekvolume op zit

  • Selecteer de juiste productcategorieën van Google in je feed

  • Maak productinformatie volledig en maak het rijk aan content

  • Gebruik productfoto’s die opvallen

  • Gebruik unieke product ID’s (GTIN/EAN’s)

Zorg dat Google Merchant Center goed staat

Zoals u weet worden de producten aangeleverd in het Merchant Center van Google. Google beoordeelt vervolgens deze producten. Zij kijkt bijvoorbeeld of u zich aan de richtlijnen van haar Shopping beleid houdt. In het Google Merchant Center heeft u inzicht in hoe uw account ervoor staat. Wij adviseren u dan ook om met enige regelmaat uw Merchant account te controleren.

Het Google Merchant Center geeft namelijk meldingen over uw productfeed. Er zijn drie soorten meldingen die zij geven;

  • Waarschuwingen
  • Fouten
  • Meldingen

Google geeft hierbij aan wat er aan de hand is. Los dit vervolgens op en de meldingen zullen verdwijnen. Hier vindt u meer informatie over de soorten meldingen in het Google Merchant Center.

Optimaliseer de Google Shopping campagne

Nu gaan we kijken hoe we de Google Shopping campagne kunnen optimaliseren in Google Ads. Het succes van de campagne is multivariabel. Dat wil zeggen, er zijn meerdere factoren van belang voor het succes. Hieronder leest u wat de belangrijkste factoren zijn die dit beïnvloeden:

  1. Sluit zoekwoorden uit in campagnes
    Het uitsluiten van irrelevante zoekwoorden in uw Shopping campagnes is vrij eenvoudig. U wilt natuurlijk enkel vertoond worden op relevante zoekopdrachten. Het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden is een continu proces. Maar dit heeft positieve effecten, waaronder:
    – de relevantie van uw advertenties stijgen
    – de conversiekans stijgt
    – u genereert meer kwalitatieve websitebezoekers

  2. Maak aparte productgroepen op basis van winstgevendheid (marge)
    Wat vaak goed werkt, is het plaatsen van producten in aparte campagnes op basis van marge (en dus winstgevendheid). U kunt dan spelen met biedingen. Voor winstgevende producten wilt u waarschijnlijk meer budget besteden, dan voor minder winstgevende producten.

    U kunt ook uw Shopping campagne indelen op basis van best presterende producten. Hardlopers plaats u dan in één campagne. Minder presterende producten plaats u in de andere campagne(s). Vervolgens alloceert u de budgetten en biedingen per campagne. Een logisch vervolg is dat u dan meer budget toekent aan de hardloop campagne.

  3. Test en experimenteer
    Het testen van diverse factoren ofwel variabelen in uw campagne zijn heel belangrijk. Hiermee ontdekt u de sterke- en minder sterke factoren die doorslaggevend zijn. Om te kijken wat het succes bepaalt van uw campagne, kunt u twee dingen doen:

    • Besluiten maken op basis van verzamelde campagnedata (data-driven)
      Uw campagne verzamelt data, ook wel de resultaten van uw campagne genoemd. Ziet u bijvoorbeeld dat uw webshop op mobiel beter werkt dan op desktop (computer)? Kies er dan voor om meer te bieden voor mobiel en meer budget te alloceren naar mobiel. U kunt ook natuurlijk de desktopversie optimaliseren van uw webshop.

      Daarnaast kunt u ook kijken naar advertentieplanning. Op welke momenten van de dag presteren uw advertenties het beste? U kunt dan kiezen om uw advertenties alleen te vertonen op deze momenten.

    • Experimenteren in de campagne
      Ook is het mogelijk om experimenten op te zetten in uw campagne. U kunt bijvoorbeeld testen met biedstrategieën, doelgroepen, locaties, advertentieplanningen en apparaten. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden. De mogelijkheden in Google Ads zijn eindeloos.

  4. Maak een Remarketing Shopping campagne
    U kunt websitebezoekers opnieuw bereiken. Dit kunt u doen door het inzetten van remarketing doelgroepen. Probeer hierbij gebruik te maken van dynamische productadvertenties. Bezoekers van een bepaalde productpagina krijgen dan opnieuw het product te zien via de shopping advertenties van Google. Doordat u het product opnieuw laat zien die eerder bekeken is door deze bezoeker, wordt dit dynamisch genoemd.

Gratis afspraak maken

Heeft u hulp nodig met uw online marketing campagnes of website/webshop? Laten wij samen dan kosteloos en vrijblijvend de mogelijkheden besprekenen.

Deel deze blog

Marketing automation

Affiliate marketing

Internet marketing

Zoekwoorden onderzoek