Google Analytics: de ultieme handleiding

Google Analytics: de ultieme handleiding
Iedereen die een website heeft, is natuurlijk benieuwd hoe goed de website het doet met betrekking tot gebruikers. Hiervoor zijn een aantal handige tools. De meest populaire tool om websitestatistieken te meten is Google Analytics. Deze tool helpt u bij het interpreteren van uw online performance. Google Analytics meet hoeveel gebruikers u per dag heeft, vanuit welke bronnen zij komen enzovoorts. In deze blog leggen wij u uit hoe u Google Analytics instelt en hoe u deze tool optimaal kunt gebruiken.

Google Analytics: de ultieme handleiding

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis tool van Google. Het is software die u kunt gebruiken om gebeurtenissen of activiteiten te meten op uw website. Het doel van deze tool is om uw een beeld te geven van websitebezoekers, verkeersbronnen en pagina’s, maar ook bijvoorbeeld om conversies te meten. Dit is belangrijke informatie voor iedereen met een website of webshop. Als u de informatie juist gebruikt, dan kunt u hier relevante inzichten uit vergaren. Deze inzichten kunt u daarna gebruiken om te optimaliseren.

De voordelen van Google Analytics

Google Analytics heeft veel voordelen. Het geeft een duidelijk beeld van de algehele prestatie van uw website of webshop. Het analyseren van deze prestatie in de vorm van data geeft u diepere inzichten. Hieronder lichten wij graag de voordelen van Google Analytics toe.

  • Doelgroep
    Middels Google Analytics vergaart u inzichten met betrekking tot uw doelgroep(en). U heeft bijvoorbeeld inzicht in demografische variabelen, zoals;
    – Geslacht
    – Leeftijd
    – Locatie of land


    Maar ook inzicht in apparaat gebruik. Zo kunt u zien of uw doelgroep zich meer begeeft op desktop (computer), tablet of mobiel. Naast apparaat gebruik zijn er nog een tal van andere variabelen welke u inzicht geven in uw doelgroep(en).
  • Verkeersbronnen
    Dit geeft antwoord op de vraag waar uw websitebezoekers vandaan komen. Aan de hand van verkeersbronnen kan worden herleid vanwaar websitebezoekers komen. Google maakt onderscheidt tussen:
    – Direct verkeer
    – Organisch verkeer
    – Betaald verkeer
    – Affiliate verkeer
    – E-mail
    – Enzovoorts
  • Kwaliteit van de pagina’s
    In Google Analytics kan worden gezien wat de kwaliteit is van uw websitepagina’s. Zo kan u onder andere zien;
    – Welke pagina’s het beste worden bekeken
    – Hoelang een pagina gemiddeld wordt bekeken (ook per verkeersbron)
    – Wat de bounce rate is per pagina (als slechts één pagina van uw website wordt geladen)
    – Wat de paginawaarde is (mits dit is ingesteld)

Wat kunt u nog meer met Google Analytics?

Google Analytics is geschikt voor basismetingen, maar zeker ook voor meer geavanceerde metingen. Het is eigenlijk voor beginners tot aan experts. Graag leggen wij u uit wat u allemaal kunt doen met Google Analytics.

Koppelen aan Google Ads

U kunt uw Google Ads account koppelen met Google Analytics. Zo kunt u uw Google Ads campagnes gemakkelijk terugvinden in Google Analytics. Tevens kunt u middels deze koppeling onderscheidt maken in het type verkeer. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld doelgroepen die u heeft gemaakt in Google Analytics te importeren in Google Ads.

Instellen van (conversie)doelen

Via Google Analytics kunt u gebeurtenissen en acties meten op uw website. U kunt aangeven in deze tool wanneer een gebeurtenis of specifieke actie waardevol is. Google Analytics kan deze doelen vervolgens meten. Dit worden ook wel conversies genoemd. Voorbeelden van conversies zijn onder andere afspraak inplannen, het bezoeken van een websitepagina, een order plaatsen en een contactformulier invullen. Daarnaast is het mogelijk om aan deze conversiedoelen waarden te koppelen. Op die manier kunt u uw omzet, rendement en winst berekenen.

E-commerce

Als u een webshop heeft, is het wenselijk dat Google Analytics gegevens verzamelt omtrent productaankopen. Er is een aparte sectie in deze tool waarbij u alles kunt meten omtrent e-commerce op uw webshop. Zo kunt u bijvoorbeeld zien welke producten goed presteren, wat de omzetwaarde en de kosten zijn.

Google Search Console

In het kader van SEO, kunt u Google Analytics koppelen met Google Search Console. U krijgt door deze koppeling waardevolle inzichten in de organische resultaten van uw website. U ziet bijvoorbeeld op welke zoekopdrachten u vertoond wordt en op welke zoekopdrachten naar uw website wordt geklikt. Ook kunt u zien of er conversies uit organisch verkeer zijn gegenereerd.

Kortom, de mogelijkheden van Google Analytics zijn onbeperkt. Wilt u hier meer over weten? Dan kunt u contact met ons opnemen. Wij vertellen u graag meer over het gebruik van deze effectieve tool.

Google Analytics begrippenlijst

In deze tool worden er veel verschillende termen gebruikt. Om u op weg te helpen, leggen wij de belangrijkste en meest voorkomende termen graag aan uw uit.

Gebruikers
Een gebruiker is een unieke bezoeker. Deze bezoeker heeft in een periode minimaal één keer uw website bezocht.

Verkeersbronnen
Dit geeft antwoord op de vraag waar uw websiteverkeer vandaan komt. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan direct verkeer, organisch verkeer en betaald verkeer.

Sessies
Dit is het aantal sessies van een bezoeker van uw website. Wanneer een bezoeker 3 keer per week uw website heeft bezocht, dan zijn er dus 3 sessies geweest.

Gemiddelde sessietijd
Dit geeft aan hoelang de gemiddelde sessie is geweest van een websitebezoek.

Bounce-percentage
Het percentage van de sessies waarbij slechts één pagina wordt bekeken waarbij geen interactie plaatsvond met de pagina.

Gemiddelde sessietijd
Dit geeft aan hoelang de gemiddelde sessie is geweest van een websitebezoek.

Paginaweergaven
Dit geeft aan hoeveel pagina’s er zijn weergegeven. Als er bij paginaweergaven 120  staat op een dag, dan betekent dat er 120 pagina’s zijn bekeken.

Conversiepercentage
Het conversiepercentage geeft aan hoeveel procent van uw verkeer converteert. Als het conversiepercentage 10% is, dan betekent dat er van de 100 bezoekers, 10 converteren.

Uitstappercentage
Dit geeft aan wat het uitstappercentage is per pagina. Als er bij één pagina een hoog uitstappercentage is, kunt u wellicht deze pagina optimaliseren.

Hoe stelt u Google Analytics in?

Google Analytics instellen is eenvoudig. Samen doorlopen wij met u de stappen om te starten met Google Analytics.

1. Maak een Gmail-account aan
Allereerst maakt u een Gmail-account aan. U kunt een account aanmaken via deze link.

2. Google Analytics account aanmaken
Nadat u een Gmail-account heeft aangemaakt, kunt u een Google Analytics account aanmaken. U maakt een account door hier te klikken.

3. Vul een accountnaam in
Vul uw accountnaam in

3. Selecteer of u uw gegevens wilt delen
U kunt selecteren wat bij u van toepassing is. U kunt deze ook leeglaten.

4. Maak een propertynaam aan
Geef uw property een naam.

5. Tijdzone en valuta invullen
Vul uw tijdzone en valuta in.

6. Selecteer het type property
Als standaard maakt u een Google Analytics 4-property aan. Als u op geavanceerde opties weergeven klikt, dan kunt u ook kiezen voor een Universal Analytics-property. Het verschil tussen deze type properties leest u hier.

Als u kiest voor een Universal Analytics property, dan moet u ook uw website-url invullen.

Tot slot heeft u de keuze om zowel een Universal Analytics-property- als een Analytics 4-property aan te maken. In dit geval kiezen wij alleen om een Universal Analytics-property aan te maken.

7. Vul optioneel extra bedrijfsinformatie in
U kunt uw branchecategorie, bedrijfsgrootte en hoe u Google Analytics wilt gebruiken invullen, maar dit is niet verplicht.

Nadat u alle gegevens heeft ingevuld, drukt u op maken.

8. Ga akkoord met de servicevoorwaarden
Druk op akkoord om Google Analytics verder in te stellen.

9. Installeer Google Analytics op uw website
U kunt op diverse manieren Google Analytics installeren op uw website. Hieronder de mogelijkheden;
– Trackingcode verwerken in de <HEAD> van elke webpagina die u wilt bijhouden
– Google Tag Manager gebruiken om de code te installeren
– Installeren middels een plug-in (bijvoorbeeld op WordPress)
– Laten installeren door een webdeveloper

10. Test of het werkt
Nadat u Google Analytics heeft geïnstalleerd op uw website, kunt u gaan testen of het werkt. Open uw website in een nieuw tabblad. Als u nu in Google Analytics naar realtime en dan naar overzicht gaat dan ziet u als het goed is 1 actieve gebruiker op site. Zo kunt u achterhalen of Google Analytics goed is geïnstalleerd op uw website.

Werkt het niet goed? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag.

Geavanceerde instellingen in Google Analytics

Hieronder geven wij u graag nog wat tips met betrekking tot geavanceerde opties in Google Analytics. Zo kunt u (conversie)doelen instellen. Dit kunt u doen voor elke actie of specifieke gebeurtenis op uw website die u van waarde vindt. Denk bijvoorbeeld aan wanneer iemand een contactformulier invult of een afspraak maakt. Maar ook kunt u een koppeling maken met Google Ads. Hieronder leggen wij u graag uit hoe u dit doet.

Conversiedoelen instellen

Om conversiedoelen in te stellen, gaat u naar de interface van Google Analytics. Vervolgens klikt u op Beheerder. U komt nu in een groot menu terecht, daar klikt op in de meest rechterkolom op Doelen.

U maakt een nieuw doel door te klikken op (+) een nieuw doel. U geeft dit doel een naam, een doel-ID en kiest u een type doel. Klik bijvoorbeeld op bestemming en selecteer de pagina die dit doel moet triggeren. Dit kan bijvoorbeeld een bedank pagina zijn waar men op komt na het invullen van een contactformulier of na het bestellen van een product.

Koppeling met Google Ads

Log in bij Google Analytics. Vervolgens klikt u op Beheerder en in de middelste kolom klikt u op Google Ads koppelen. Daarna selecteert u het Google Ads account dat u graag wilt koppelen. Tot slot vult u een titel in voor de koppeling. Tot slot klikt u op accounts koppelen. Nu deze twee tools zijn gekoppeld, kunnen er waardevolle inzichten worden gegenereerd.

Gratis afspraak maken

Heeft u hulp nodig met uw online marketing campagnes of website/webshop? Laten wij samen dan kosteloos en vrijblijvend de mogelijkheden besprekenen.

Deel deze blog

Marketing automation

Affiliate marketing

Internet marketing

Zoekwoorden onderzoek