Fysieke winkel of webshop: de voor- en nadelen

Fysieke winkel of webshop: de voor- en nadelen
Zowel een fysieke winkel als een webshop kennen voor-en nadelen. Een fysieke winkel wint het van een webshop als het gaat om dat een product eerst uitgeprobeerd moet worden. Een webwinkel, op haar beurt, is 24 uur per dag geopend. Ook kunt u kiezen voor een fysieke winkel in combinatie met een webshop. Aan de hand van dit artikel weet u na het lezen precies wat de voor-en nadelen zijn van een fysieke winkel en webshop.

Fysieke winkel of webshop: de voor- en nadelen

Voordelen van een fysieke winkel

  • Inspelen op klantbehoeftes (interactie)
  • Persoonlijk advies
  • Sales
  • Ideaal wanneer een klant twijfelt
  • Vertrouwen en transparantie
  • Vrijwel geen distributiekosten

Nadelen van een fysieke winkel

  • Hoge vaste-en variabele kosten
  • (Beperkte) openingstijden
  • Afstand tot de winkel
  • Prijzen zijn vaak duurder dan online
  • Wachtrijen en drukte

Voordelen van een webshop

  • Minder kosten dan bij een fysieke winkel
  • 24 uur per dag geopend
  • Productprijzen zijn online vergelijkbaar
  • Inzicht in klantgedrag
  • Extra doelgroepen bereiken
  • Geen wachtrij
  • Geen bedrijfspand nodig
  • Goedkopere prijzen dan in fysieke winkel

Nadelen van een webshop

  • Beperkte mogelijkheden tot interactie met klant
  • Distributiekosten
  • Opslagruimte is nodig
  • Online concurrentie

Een fysieke winkel in combinatie met een webshop (omnichannel strategie)

Kunt u niet kiezen tussen een fysieke winkel of een webshop? In dat gevalt kunt u een omnichannel strategie toepassen. Middels een omnichannel strategie benadert u uw klanten via verschillende kanalen. Dit zijn zowel offline- als onlinekanalen. Het doel van deze strategie is om klanten een sublieme koopervaring aan te bieden.

De kanalen draaien bij een omnichannel strategie worden als het ware om de klant heen gebouwd. Het zou goed kunnen zijn dat u verschillende klantsegmenten hebt. Zo kunt u bijvoorbeeld een fysieke winkel hebben en een webshop tegelijkertijd. Sommige klanten vinden het namelijk prettiger om fysiek iets in de winkel te kopen. Zij hebben bijvoorbeeld behoefte aan interactie of vragen om extra productinformatie. Andere klanten vinden online shoppen fijner. Zij hoeven niet naar de winkel te komen om een product te bestellen en dit scheelt tijd.

Gratis afspraak maken

Heeft u hulp nodig met uw online marketing campagnes of website/webshop? Laten wij samen dan kosteloos en vrijblijvend de mogelijkheden besprekenen.

Deel deze blog

Marketing automation

Affiliate marketing

Internet marketing

Zoekwoorden onderzoek

Kies uit één van onze diensten

Alle campagnetypen

Online marketing mix voor succes

Unieke conversiegerichte websites

Webshops die uw omzet een boost geeft

Gerealiseerde resultaten voor bedrijven

Kies uit één van onze diensten

Meer halen uit Google Ads

Online marketing mix voor succes

Unieke conversiegerichte websites

Webshops die uw omzet een boost geeft