De ultieme handleiding om te beginnen met Facebook adverteren in 2022

Handleiding Facebook adverteren
Adverteren op Facebook is een geweldige manier om uw merk te verspreiden en nieuwe klanten te krijgen, maar er komt wel het een en ander bij kijken. U moet advertenties maken, landingspagina's creëren die uw publiek aanspreken en zich op die gebruikers richten en vervolgens betalen wanneer mensen uw advertentie zien. Dit kan moeilijk zijn als u net begint. Daarom hebben we dit artikel geschreven. Alle informatie die u nodig heeft zodat u aan de slag kan gaan met Facebook adverteren. Van het maken van advertenties en het kiezen van de juiste doelgroepen tot het optimaliseren van de campagne en het meten van de resultaten.

De ultieme handleiding om te beginnen met Facebook adverteren in 2022

Facebook adverteren

Adverteren op Facebook is een slimme manier om uw doelgroep te bereiken, bekendheid op te bouwen voor uw merk en nieuwe klanten te krijgen. Met Facebook adverteren kunt u op mensen richten op basis van hun interesses en demografie. Om deze mensen te targeten, kunt u op interesse gebaseerde reclame gebruiken om advertenties te tonen die relevant zijn voor de onderwerpen waarin die klanten eerder interesse hebben getoond. Ook zijn er tal van andere mogelijkheden om uw doelgroep op te specificeren. Met andere woorden, u kunt zich precies richten op wie u wilt bereiken met uw Facebook campagne.

Als u nieuw bent met facebook adverteren, zijn hier enkele dingen die u moet weten:

  • Facebook adverteren is een effectieve manier om uw doelgroep te bereiken.
  • Facebook adverteren is een manier voor bedrijven van alle groottes en budgetten om meer potentiële klanten te bereiken dan ooit tevoren via video-advertenties binnen News Feeds en gesponsorde berichten in Instagram feeds, maar ook op andere plaatsingen
  • Facebook adverteren biedt bedrijven kans om te groeien door potentiële klanten op grote schaal te bereiken.

Veilingsysteem Facebook adverteren

Facebook gebruikt een veilingsysteem om te bepalen hoeveel u voor uw advertenties betaalt. Wanneer u een campagne maakt, biedt Facebook beschikbare doelgroepleden aan op basis van de targeting instellingen die u hebt geselecteerd. Vervolgens biedt het biedingen aan van adverteerders die zich op die mensen willen richten. Het veilingsysteem is ontworpen om uw rendement op investering (ROI) te maximaliseren door u minder te laten bieden voor zeer betrokken gebruikers en meer voor gebruikers die waarschijnlijk minder betrokken zijn bij uw inhoud.

Deze “veiling” helpt Facebook ook zijn eigen doelen te bereiken, waaronder het maximaliseren van de inkomsten uit advertenties op sociale media.

Doelstellingen Facebook adverteren

Facebook laat u kiezen uit verschillende doelstellingen, wat geweldig is. Maar als u niet weet wat uw doelstellingen zijn, kan het moeilijk zijn om uit te zoeken welke het beste bij uw zakelijke behoeften past.

Hier zijn enkele voorbeelden van doelstellingen:

  • Merkbekendheid: Dit betekent dat u wilt dat uw advertentie mensen interesseert voor uw merk en de producten of diensten die u aanbiedt.
  • Betrokkenheid: Een advertentie met deze doelstelling zal gebruikers aanmoedigen tot interactie met uw bedrijf, zoals het liken van een bericht of het delen ervan met hun vrienden en familie.
  • Conversies: U wilt misschien dat mensen die uw advertenties op Facebook zien iets van u kopen of zich aanmelden voor een e-maillijst.

Waarom beginnen met adverteren op Facebook?

Er zijn veel redenen waarom mensen ervoor kiezen om op Facebook te adverteren:

  • Facebook heeft meer gebruikers dan enig ander sociaal netwerk. Dit betekent dat u meer potentiële klanten kunt bereiken.
  • Het is gemakkelijk om de juiste doelgroep te bereiken met Facebook advertenties omdat ze een uitstekend targeting-systeem hebben waarmee u kunt beperken wie uw advertenties te zien krijgt op basis van hun leeftijd, locatie, interesses en meer.
  • Het is een intuïtief platform dat veel verschillende soorten advertenties biedt (zoals tekstadvertenties, videocarrousels en meer). Dus er is geen leercurve voor nieuwe adverteerders die dit nog niet eerder hebben gedaan.

Doelgroep Facebook adverteren

Binnen Facebook advertentiebeheer zijn er verschillende opties om uw doelgroep te bereiken:

  • Brede of specifieke targeting
  • Leeftijd en geslacht
  • Opleiding en werkinformatie, inclusief locatie en functie of titel.
  • Met brede targeting legt u het lot volledig in handen van Facebook. Het algoritme zoekt de beste mensen om uw advertentie aan te tonen, afhankelijk van de targeting die u hebt gekozen. U geeft geen aanvullende informatie over wie u met deze methode wilt bereiken of waarom.
  • Met specifieke targeting kiest u ervoor om Facebook een handje te helpen. U geeft Facebook informatie over uw gewenste doelgroep door hun opleidingsniveau, beroep/branche etc. toe te voegen. Op deze manier zien meer relevante mensen wat er geadverteerd wordt omdat alleen de meest waarschijnlijk geïnteresseerden het te zien krijgen.

Facebook advertentiestrategie

Nu u de basis kent, zijn hier enkele dingen om in gedachten te houden bij het creëren van een Facebook advertentiestrategie:

  • Voordat u begint, zorg ervoor dat u een duidelijk doel hebt voor uw campagne en weet op wie deze zich richt.
  • Maak aangepaste audiences op basis van mensen die interactie hebben gehad met uw pagina of website, gebruik vervolgens lookalike audiences om meer mensen te vinden die op hen lijken.
  • Houd de kosten per actie (CPA) van elke advertentie in de gaten en zorg ervoor dat het de moeite waard is voordat u er nog een uitvoert.

Facebook advertentietekst schrijven

Het schrijven van effectieve advertentieteksten lijkt veel op het schrijven van een onderwerpregel voor een e-mail of een titel van een blog. U heeft maar een paar seconden om iemands aandacht te trekken en hen te overtuigen om verder te lezen of op de link te klikken. Om dit met succes te doen, beantwoord dan de volgende vragen:

  • Wat is het doel van de advertentie? Wilt u dat mensen zich inschrijven voor een webinar of een gratis e-book downloaden? Of misschien wilt u dat ze uw website bezoeken en een vakantie boeken? Wat het ook is, zorg ervoor dat dit duidelijk is in elk van uw advertenties,
  • Welk probleem zullen ze oplossen door de interactie met dit specifieke aanbod? Dit is de belangrijkste vraag die u kunt stellen bij het schrijven van een advertentie. Het doel van uw advertentie is een behoefte of verlangen van uw klant aan te pakken en hem iets te bieden waarmee hij dat kan oplossen. Mensen willen niet dat “aan ze verkocht worden”, ze willen een oplossing.

Waar kun u onder andere op inspelen met de headline (kop)?

De headline is het belangrijkste deel van de advertentie. Hij moet duidelijk en beknopt zijn, interessant voor de lezer en een oproep tot actie bevatten. De headline moet kort en specifiek zijn met niet meer dan drie regels tekst. Een goede vuistregel is om de headline onder de 50 tekens te houden. Als u meer ruimte nodig hebt voor uw boodschap, gebruik dan een opsommingsteken of een afbeelding in plaats van meer tekst.

Behalve dat het kort moet zijn, is het belangrijk dat elke regel in de kopregel één idee of werkwoord bevat dat weergeeft wat u wilt dat mensen doen als ze deze advertentie op Facebook zien. De beste headlines hebben minstens één actief werkwoord: klik nu hier, download onze app vandaag enzovoorts.

Hoe kan ik een advertentie maken?

Nadat u het advertentieaccount hebt ingesteld, is de eerste stap om een advertentie te maken het kiezen van een marketingdoelstelling. Hiermee vertelt u Facebook hoe u de advertentie wilt gebruiken.

Targeting: Wanneer u uw targeting kiest, zijn er verschillende opties en manieren om deze te definiëren. U kunt targeten op basis van locatie en brede categorieën of specifieke interesses die mensen hebben aangegeven in hun profiel of activiteiten die ze online hebben ondernomen (zoals het liken van een pagina).

Plaatsingen: Zodra u de targeting hebt vastgelegd, is het tijd om te beslissen waar de advertenties worden weergegeven. Er zijn verschillende plaatsen op Facebook waar advertenties worden weergegeven, zoals News Feeds, Instagram Stories en Messenger DM’s, dus zorg ervoor dat u aangeeft welke het beste werken voor jou.

Budget en planning: Na het instellen van al het andere (targeting, plaatsing & creatief), is het tijd voor budget & planning. Stel een dagelijks/wekelijks budget in op basis van hoeveel geld u per dag/week wilt uitgeven en de tijden waarop die budgetten moeten worden toegepast, zodat Facebook niet alleen weet wanneer, maar ook waar die middelen uit moeten gaan.

Zodra u de campagne hebt opgezet, begint Facebook met het uitvoeren van tests. Dit betekent dat ze dingen zoals targeting of plaatsing zullen veranderen om te zien welke het beste werken voor jou. Dit is een heel belangrijke stap, omdat het ervoor zorgt dat uw advertenties door zoveel mogelijk mensen worden gezien en tegelijkertijd niet te duur zijn.

De ervaringen met Facebook adverteren

Het maakt niet uit of u een klein bedrijf bent of een grote organisatie: de ervaringen van bijna elk bedrijf of organisatie met adverteren op Facebook zijn positief. Het grote voordeel van adverteren op Facebook is dat u met een relatief klein budget al grote resultaten kunt boeken. Veel van onze klanten kiezen ervoor om klein te beginnen en de budgetten later uit te breiden.

Een ander voordeel van adverteren op Facebook is dat uw een campagne continu kunt bijsturen. Vallen de resultaten van een bepaalde doelgroep of advertentie tegen? Dan kunt u de doelgroep of advertentie met één druk op de knop aanpassen of uitschakelen. U heeft veel controle over uw campagne, dus u kunt deze gemakkelijk optimaliseren voor betere resultaten.

Facebook adverteren voor bedrijven

Adverteren via Facebook is een populaire keuze voor bedrijven die hun online aanwezigheid willen versterken. Naast adverteren via Google Ads adviseren wij bijna al onze klanten om ook via Facebook te adverteren. Keer op keer boeken we geweldige resultaten met Facebook advertenties, voor zowel grote internationals als het MKB’s.

  • E-commerce: We hebben uitstekende resultaten geboekt met e-commerce klanten die hun klantenbestand willen vergroten door nieuwe mensen te bereiken via social media.
  • B2B: Onze ervaring leert dat B2B-klanten een goede ROI kunnen behalen met Facebook-advertenties als ze zich richten op het juiste publiek en een effectieve call-to-action gebruiken in hun advertentietekst.
  • B2C: Met meer dan 2 miljard actieve gebruikers per maand is het geen verrassing dat Facebook een van de belangrijkste netwerken blijft om consumenten direct thuis of op het werk te targeten- en zelfs terwijl ze op andere sites of apps surfen.

Facebook campagne

Een Facebook campagne is een combinatie van advertentiesets. U kunt meerdere advertentiesets in een campagne maken, en u kunt meerdere campagnes in één account maken. U kunt ook meerdere campagnes in een advertentieaccount maken, wat in wezen hetzelfde is als het maken van één supercampagne die al uw gerelateerde advertenties omvat die op het netwerk van Facebook lopen.

Hoewel het mogelijk is om een enkele campagne te hebben met veel verschillende advertentiesets erin (een voorbeeld zou kunnen zijn “Display Advertenties”), raden we u aan om elk type advertentie op te splitsen in een aparte campagne, zodat u ze in de loop van de tijd beter afzonderlijk kunt beheren (en budgetten kunt toewijzen).

Facebook advertentiebeheer

U kunt u snel en eenvoudig uw advertenties aanmaken, bewerken en optimaliseren, en gedetailleerde prestatiecijfers bekijken. Er zijn drie belangrijke onderdelen:

  • Campagnes – hier stelt u alle details in voor elke individuele campagne die u op Facebook uitvoert. U kunt informatie opnemen zoals hoeveel budget u per dag wilt besteden, details over de doelgroep (bijvoorbeeld locatie of interesses) en het doel dat elke campagne moet bereiken (bijvoorbeeld websiteconversies).
  • Advertentiesets – dit zijn verzamelingen van advertenties rond vergelijkbare onderwerpen die binnen een campagne samenwerken aan één doel. Dit kan bijvoorbeeld zijn als u verschillende soorten advertenties op verschillende tijdstippen gedurende een periode wilt laten lopen, zodat er geen verwarring kan ontstaan bij potentiële klanten die ze later in hun reis naar de aankoop van iets van uw site of app bekijken.
  • Advertenties – dit zijn individuele stukken binnen een advertentieset die zijn gemaakt met behulp van sjablonen van Facebook zelf.

Facebook advertentiesets

Een Facebook advertentieset is een verzameling advertenties die aan elkaar gekoppeld zijn en hetzelfde budget, biedingen en andere instellingen delen.

Binnen Facebook advertentiesets definieert u de doelgroep (audience) die u wilt bereiken. Ook hier kiest u waar u de advertentie wilt tonen binnen Facebook, maar ook of u de advertentie op Instagram wilt tonen. Bij deze stap bepaalt ook het budget dat u wilt besteden en de duur van de campagne. Bij budget geeft u aan of u een totaalbudget hebt voor de gehele looptijd waarbij u Facebook de vrijheid geeft om het zo efficiënt mogelijk in te zetten of u kiest voor een dagbudget zodat u elke dag hetzelfde uitgeeft.

Facebook advertenties

  • Upload uw advertentiemateriaal, met andere woorden de inhoud voor uw campagne. Dit kan een afbeelding zijn, meerdere afbeeldingen of video’s en GIFS of verhalen.
  • Maak een duidelijke oproep tot actie voor gebruikers, in de tekst van uw advertentie of als afbeelding. U kunt ook een knop gebruiken die rechtstreeks verwijst naar een webpagina op uw website of landingspagina.

Facebook adverteren uitbesteden?

Als u graag op Facebook wilt adverteren, is het in uw belang om deze taak uit te besteden. Als u een professional inhuurt om uw advertentie-uitgaven te beheren, bereikt u uw doelen sneller. Kies daarom voor één van de Facebook specialisten van Digiso.

Het uitbesteden van Facebook adverteren kan u tijd en geld besparen, wat vooral voordelig is als u een grote advertentiecampagne of veel kleinere campagnes beheert. Door outsourcing kunnen bedrijven hun digitale marketingactiviteiten uitbreiden zonder nieuwe werknemers aan te nemen, waardoor tijd vrijkomt die aan andere dingen kan worden besteed.

Conclusie: Facebook adverteren is een van de krachtigste marketingtools die vandaag de dag beschikbaar zijn voor bedrijven.

Gratis afspraak maken

Heeft u hulp nodig met uw online marketing campagnes of website/webshop? Laten wij samen dan kosteloos en vrijblijvend de mogelijkheden besprekenen.

Deel deze blog

Marketing automation

Affiliate marketing

Internet marketing

Zoekwoorden onderzoek

Kies uit één van onze diensten

Alle campagnetypen

Online marketing mix voor succes

Unieke conversiegerichte websites

Webshops die uw omzet een boost geeft

Gerealiseerde resultaten voor bedrijven

Kies uit één van onze diensten

Meer halen uit Google Ads

Online marketing mix voor succes

Unieke conversiegerichte websites

Webshops die uw omzet een boost geeft