Hoe kies ik de juiste biedstrategie in Google Ads?

Biedstrategieën in Google Ads
Google Ads is een veelzijdig advertentieprogramma. Het heeft veel functionaliteiten. Zo kunt u bijvoorbeeld uit type campagnes kiezen, maar ook uit biedstrategieën. In Google Ads bepaalt de biedstrategie van een campagne mede het succes. In deze blog leggen wij u alle biedstrategieën aan u uit.

Hoe kies ik de juiste biedstrategie in Google Ads?

Wat wordt er bedoeld met biedstrategieën in Google Ads?

Hiermee wordt simpelweg bedoeld hoe u uw dagbudget in wilt zetten. U kan betalen voor impressies (vertoningen), klikken maar ook voor conversies. Echter, voor het betalen van conversies moet u wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dat valt buiten de scope van deze blog, vandaar beperken wij ons tot de biedstrategieën in Google Ads.

Het kiezen van de juiste biedstrategie in Google Ads kan complex zijn. Er zijn namelijk zoveel theorieën en benaderingen mogelijk. Om te voorkomen dat u de verkeerde keuze maakt in het kiezen van één van de biedstrategieën, is het belangrijk om te beseffen dat elke biedstrategie moet worden gebaseerd op het campagnedoel.

Als u bijvoorbeeld een campagne maakt in Google Ads voor meer merkbekendheid, dan kan het genereren van vertoningen hierbij een doel zijn. Of als u een zoekcampagne maakt voor lead-generatie, dan wilt u optimaliseren voor conversies.

In het volgende blokje leggen wij de biedstrategieën uit. Wij geven aan welke biedstrategie u kan toepassen afhankelijk van uw campagnedoel.

Populaire biedstrategieën in Google Ads

Hieronder bespreken wij de meest populaire biedstrategieën in Google Ads.

Handmatige CPC (kost per klik)

Deze biedstrategie is vooral geschikt voor nieuwe accounts of accounts die nog niet zoveel conversies genereren. Middels deze biedstrategie stelt u een maximum bod in per klik. Zo geeft u Google richtlijnen hoe om te gaan met uw dagbudget.

Als u na een tijdje via deze biedstrategie voldoende conversies heeft gegenereerd, dan kan u overgaan naar een automatische biedstrategie zoals conversies maximaliseren.

Deze biedstrategie kan op meerdere campagnedoelen van toepassing zijn. Het kan werken voor het genereren van leads, meer zichtbaarheid (branding). Ook is het populair voor andere campagnetypes zoals Google Shopping die door webshops worden ingezet.

Conversies maximaliseren

Dit is een automatische biedstrategie in Google Ads. Dat wilt zeggen dat Google automatisch biedingen instelt om zoveel als mogelijk conversies voor u te genereren.

Er hangen wat haken en ogen aan deze manier van bieden. Allereerst is dit een automatische biedstrategie waarbij u geen maximale bieding in kan stellen. Eigenlijk geeft u hiermee Google alle vrijheid.

Voor volwassen accounts kan dit een goede biedstrategie zijn, zeker als er veel historische data is (vooral conversiedata). Op die manier kan het algoritme van Google haar werk beter doen, omdat er meer data beschikbaar is.

Conversies maximaliseren is ideaal voor het genereren van extra leads via zoekcampagnes of als u extra wilt verkopen via uw website of webshop.

Conversiewaarde maximaliseren

Dit type biedstrategie is een variant op conversies maximaliseren. Het verschil zit hem in dat conversies maximaliseren focust op zoveel mogelijk conversies genereren. Biedstrategie conversiewaarde maximaliseren kijkt naar de waarde per conversie en optimaliseert op basis hiervan.

Deze biedstrategie is vooral interessant voor webshops die een Google Shopping campagne hebben draaien. Hierbij wordt gekeken naar de waarde van ieder product.

Doelkosten per actie (CPA)

Doelkosten per actie is een automatische biedstrategie waarbij u aan Google vertelt hoeveel u gemiddeld wilt betalen voor een conversie. Wanneer een potentiële klant op uw product of service zoekt via Google, zal Google automatisch een bieding instellen.

Dit is een biedstrategie die vaak door volwassen accounts wordt toegepast. Deze genereren een constante stroom aan conversies. Om die reden is het makkelijker te optimaliseren op basis van een automatische biedstrategie. Deze biedstrategie is uitermate geschikt voor campagnedoelen als leads en verkopen.

Doelrendement op advertentie-uitgaven (ROAS)

In plaats van te kijken naar conversiewaarde maximaliseren kijkt deze biedstrategie naar gemiddelde rendement op advertentie-uitgaven. Hierbij wordt dus de conversiewaarde gebruikt om een bepaald rendement te halen op campagneniveau.

Doelrendement op advertentie-uitgaven is geschikt voor volwassen accounts met de volgende campagnedoelen: leads en verkopen. Voorwaarde is wel dat er waardes worden gekoppeld aan de leads en verkopen als dit geen shopping campagnes betreffen.

De juiste biedstrategie hangt af van uw campagnedoel

Zoals u hierboven heeft kunnen lezen hangt de biedstrategie samen met het campagnedoel. Een verkeerde biedstrategie kan tot mindere resultaten leiden in uw campagne. Heeft u hulp nodig bij uw Google Ads campagnes. Dan kan u altijd contact met ons opnemen.

Gratis afspraak maken

Heeft u hulp nodig met uw online marketing campagnes of website/webshop? Laten wij samen dan kosteloos en vrijblijvend de mogelijkheden besprekenen.

Deel deze blog

Marketing automation

Affiliate marketing

Internet marketing

Zoekwoorden onderzoek