Wat zijn advertentie-extensies in Google Ads?
Advertentie-extensies is een extra functionaliteit die u kan gebruiken bij het optimaliseren van uw Google Ads campagne. Deze extensies voegen extra informatie toe aan uw bestaande advertenties om ervoor te zorgen dat deze meer opvallen.
Welke type advertentie-extensies zijn er?
Er zijn meerdere extensies beschikbaar om uw advertentie aantrekkelijker te maken. U kunt kiezen uit 11 extensies.
Sitelink-extensie
Hierbij kunt u een bepaald deel van uw website extra benadrukken. Wilt u extra vertrouwen opwekken bij de gebruiker? Voeg dan de over ons pagina toe als sitelink-extensie onderaan uw advertentie.
Highlight-extensie
De highlight-extensie is bedoelt om de sterke punten van uw bedrijf te belichten. Dit worden ook wel USP’s genoemd. Deze extensie is niet klikbaar.
Extensie voor website-informatie
Hierbij kunt u waardes toevoegen die meer vertellen over uw bedrijf. Als u bijvoorbeeld een kledingwebshop heeft, dan kunt u uw merken promoten. Dan kunt u bijvoorbeeld een extensie aanmaken met Merken: Merk A, Merk B, Merk C enzovoorts.
Beeld-extensie
U kunt ook afbeeldingen toevoegen aan uw advertenties. Zorg dat deze advertenties relevant zijn aan de zoekwoorden.
Bel-extensie
De bel-extensie stelt gebruikers in staat om gelijk met u contact op te nemen. Er wordt als het ware een belknop toegevoegd aan de advertentie.
Leadformulier-extensie
Google Ads maakt leads genereren makkelijker. U kunt een leadformulier toevoegen aan uw advertentie en op die manier potentiële klanten genereren.
Locatie-extensie
De naam zegt het al. Dit is vooral nuttig wanneer u de lokale advertenties plaatst in een bepaalde regio. Deze extensie laat in de advertentie de locatie zien waar uw bedrijf is gevestigd. Dit is ideaal als u een fysieke winkel heeft.
Locatie-extensie voor partners
Hiermee kunt u aangeven bij welke bedrijven/locaties uw product te koop is.
Prijs-extensie
Via de prijsextensie kunt u op eenvoudige wijze uw producten of service onder de aandacht te brengen. U kunt maximaal 8 soorten prijzen naast elkaar plaatsen in één prijs-extensie.
App-extensie
Heeft u een applicatie? Dan kan het handig zijn om een app-extensie toe te voegen aan uw advertentie. Deze kan direct linken naar uw app in de App-store.
Promotie-extensie
De promotie-extensie leent zich uitstekend voor het communiceren van acties, zoals Black Friday. Via deze weg kunt u makkelijk kortingen communiceren.
Voor meer informatie over extensies, bekijk dan dit artikel.
De voordelen van advertentie-extensies
- De advertentie valt meer op
Door deze extensies valt uw advertentie meer op. U geniet een verbeterde zichtbaarheid wat resulteert in een hoge doorklikratio. Men noemt dit ook wel CTR. De doorklikratio wordt bepaald door vertoningen te delen door het aantal klikken. - Geen extra kosten
Het toevoegen van advertentie-extensies brengen geen kosten met zich mee. U betaalt enkel voor de klik op uw advertentie. Uitzonderingen op de regel zijn de recensie- en highlight-extensie. Hier kan niet op geklikt worden, dus hier betaalt u ook niks voor. - Hogere kwaliteitsscores
Extensies toevoegen helpt bij het aantrekkelijker maken van uw advertentie. Daarnaast verbetert dit de CTR van uw advertentie. Google beoordeelt een hoge CTR als relevant. Dit kan resulteren in dat u minder voor een klik gaat betalen. Hierdoor worden uw kosten ook lager.
Hoe maak je advertentie-extensies in Google Ads?
Het maken van advertentie-extensies is geen moeilijk proces. U kunt dit gemakkelijk instellen. Wij leggen u nu in stappen uit hoe u gemakkelijk een extensie kunt maken in Google Ads:
- Ga naar uw Google Ads interface
- Klik op advertenties en extensies
- Klik op extensies
- Klik op het blauwe (+) knopje
- Selecteer type extensie
- Selecteer of u deze wilt toevoegen op account-, campagne-of advertentiegroepniveau
- Vervolgens klikt u op nieuwe maken
- Vul de velden in
- Klik op opslaan
- Hoera! Uw advertentie-extensie staat live!
Heeft u hulp nodig bij het opzetten van deze extensies? Neem dan contact met ons op.
Het effect meten van de advertentie-extensies
Nadat u de advertentie-extensie(s) een tijdje heeft lopen, wilt u natuurlijk weten wat de resultaten zijn. U kunt dit op drie niveaus analyseren; op account-, campagne-en advertentiegroep niveau. Het proces is hetzelfde als bij het aanmaken van een advertentie-extensie. Het verschil is dat u nu niet klikt op het blauwe (+) knopje, maar op één van de bestaande extensies. Als u daarop klikt, ziet u diverse data. Kijk eens bijvoorbeeld naar de CTR en het aantal conversies dat het heeft opgeleverd.